Kategoriat
Erityisherkkyys

Vaikeuksia asettaa rajoja? Ota vinkit talteen ja arvosta itseäsi!

Onko sinulla ollut rajojen asettamisen kanssa haasteita? Erityisherkkänä niiden asettaminen saattaa vaatia ponnistelua ja syvää itsetutkiskeluakin. Se on kuitenkin kaiken työn arvoista. Ensinnäkin siksi, että et kuormita itseäsi liikaa, mutta myös siksi, että voit nauttia tasa-arvoisista ihmissuhteista.

Jos siis koet pienen pistoksen sydämessäsi, se ei ole merkki huonoudesta. Itse asiassa olet jo puolivälissä matkaa, koska olet tunnistanut tarpeesi itsekunnioitukseen 😊🙏

Henkilökohtaiset rajamme eivät ole sodankäyntiä varten, vaan ne antavat kehikon ja tilan. Se on lähtökohta sinua arvostavalle, vastavuoroiselle, kunnioittavalle ja myötätuntoiselle kanssakäymiselle ihmissuhteissa. Jotta voit varmistaa voimavarojasi, kehikon huomioinnille kantaa antaa syvää huomiota aina aika ajoin.

Jatkuva taistelu ihmissuhteissa on kuormittavaa ja silloin kannattaa pysähtyä itsensä äärelle ja miettiä, mistä taistelu johtuu. Kaikilla on konfliktitilanteita ja kriisin ja kasvun paikkoja ihmissuhteissa. Jatkuva rajojen rikkoutuminen kaipaa kuitenkin syvällisempää huomiota.

We can say what we need to say. We can gently, but assertively, speak our mind. We do not need to be judgmental, tactless, blaming or cruel when we speak our truths.

Melody Beattie

Lue myös: Sinä ihana herkkis! Sinun ei tarvitse olla superyksilö – tarjoa itsellesi lempeyttä ja suojaa uupumiselta

Jokaisella meistä on haavoja ja arvokas haavoittuvaisuus. Suojakuorien kantaminen ei ole kuitenkaan kenenkään etu, eikä sellaisia kuulu joutua pitämään yllä läheisissä ihmissuhteissa.

Ihmissuhteista kuuluu saada tukea ja olla tukena myös toisille. Sosiaaliset suhteet ovat voiman ja kasvun lähde – voimme toimia toinen toistemme turvavöinä.

Erityisherkkyys ei taaskaan ole mitään, mitä kuuluisi korjata. Sen sijaan voit tutkiskella rajojasi ja vahvistaa niitä. Blogipostauksen lopusta löydät hyviä vinkkejä ajattelutyösi tueksi. Niiden avulla voit omaan tahtiisi tutkia omia rajojasi.

We change our behavior when the pain of staying the same becomes greater than the pain of changing. Consequences give us the pain that motivates us to change.

Henry Cloud & John Townsend

Mikä ero on joustavilla rajoilla ja rajattomuudella?

Meillä on useita eri rajoja niin fyysisesti, psyykkisesti kuin sosiaalisestikin. Kun peruspohja on kunnossa, sinulle jää aikaa harkinnan mukaan ylittää mukavuusrajojasi itsesi kehittämiseen ja uuden oppimiseen. Rajojesi sisällä kykenet toimimaan tyynesti ja tehdä viisaita valintoja. Kehikko antaa sinulle liikkumatilaa päivittäisessä elämässä.

Rajat erottavat oman minuutesi toisen minuudesta. Rajat ovat suojanasi, jotta voit pitää puoliasi. Ne ovat välineitä, joilla säätelet etäisyyttä jokaisessa ihmissuhteessa.

Jos niistä ote on lipsunut, älä syyllistä itseäsi turhaan. Keskity hetkiin, jolloin olet jo onnistunut. Kannusta itseäsi ja huomioi hyvä – missä kohdin etenemistä tapahtuu 😊🙏

Lue myös: Entä jos sinussa piilevä ominaisuus onkin lahja maailmalle?

Peilisolujärjestelmän ymmärtämisestä voi olla apua

Erityisherkällä ihmisellä on todettu vahvempaa aktivoitumista aivojen empatiankäsittelyn peilisolujärjestelmässä sekä aivosaaressa. (Tutkimus: Bianca Acevedo.)

Koska empaattisuus on yksi synnynnäisistä ominaisuuksista, se tarvitsee suojaa. Liiallinen myötäeläminen toisten kanssa vaatii rajoja.

Tunteiden syvällinen prosessointikyky on hieno asia, mutta se altistaa myös nopeasti haitalliselle stressille, ahdistukselle, masennukselle ja lopulta loppuunpalamiselle.

Kun ymmärrät ominaisuuttasi paremmin, ymmärrät myös, miksi väsyt small talkista, et siedä epärehellisyyttä ja saatat joskus herätä vasta vastaamaan tilanteen mentyä jo ohi.

Syvällisyys on upea asia. Siitä kannattaakin pitää huolta ja valita, kenelle sitä jakaa.

Erityisherkkyys ei ole sama asia kuin läheisriippuvuus

On tärkeää ymmärtää näiden kahden ero. Läheisriippuvuus on haitallista mukautumista toisen ihmisen tarpeisiin. Erityisherkkyys itsessään ei ole läheisriippuvuutta, vaikka olet saattanut kuulla kommentteja asiasta.

Rakastamansa ihmisen hyvinvoinnin välittämisestä ja toiselle hyvänä olemisesta ei myöskään tarvitse huolestua. Rakkaus todella on yhtä korjaava kokemus kuin terapia.

Syvällinen prosessointi, ärsykkeiden havainnointi ja empaattisuus voivat kuitenkin altistaa läheisriippuvaiseen käytökseen. Ja tässä kohtaa auttavat rajasi ja niiden asettamisen tärkeys.

Rajojen asettaminen voi jopa tuntua alussa toiselta kokopäivätyöltä, jos niiden kanssa on ollut haasteita. Aivan pienistä muutoksista voi kuitenkin olla todella suuri apu ja helpotusta kuormitukseen.

Jos ajattelet vertausta teatterista ja esityksestä, jossa värit, valot, äänet ja lavasteet ovat kohdillaan ja elementtejä säädetään hieman, eikö esitys muutu aikalailla? Sama pätee rajoihisi. Niitä saa säätää ja kannattaakin 😊🙏

What I know for sure is this: You are built not to shrink down to less but to blossom into more. To be more splendid. To be more extraordinary. To use every moment to fill yourself up.

Oprah Winfrey

Opittujen rajojen taakka voi joskus olla tiedostamatontakin painolastia

Joskus käy niin, että opittuja malleja ja uskomuksia rajoista kulkeutuu aikuisuuteen lapsuudesta asti. Jos on joutunut elämään olosuhteissa, joissa rajat ovat jääneet epäselviksi, on joutunut ohittamaan omia tunteita ja tarpeita tai on joutunut altistumaan liialliselle kiltteydelle jo aikaisin, rajojen kanssa voi olla haastavaa ilman tukea.

Traumatisoivat tapahtumat myös rikkovat aina rajoja. Siksi sisäisen työn merkitystä ja sisäisen turvallisuuden kokemusta ei voi olla korostamatta tarpeeksi. Kun rajojen kanssa tekee töitä, ne kannattelevat ja suojaavat myös myöhemmin elämässä.

Vankat rajat auttavat myös itsesi ja tunteidesi arvostamisessa

Vahvat ja vankat rajat auttavat sinua tunnistamaan tunteitasi ja tarpeitasi niiden takana. Omat toimintatavat löytyvät, kun tutustut itseesi syvemmin. Itseen tutustuminen ei ole aina helppoa, se voi tehdä hyvinkin kipeää. Kasvun kautta kuitenkin löytyy valo ja arvostus.

Vaikka rajojen ilmaisuun voi liittyä häpeää, siihenkin on olemassa työkaluja. Harjoittelemalla jämäkkää ja kunnioittavaa vuorovaikutusta et lipsu rajoistasi, etkä myöskään anna toiselle lupaa ylittää niitä.

Apua löydät esimerkiksi NVC-vuorovaikutuksesta. Monet erityisherkät ovat kokeneet sen loistavaksi työkaluksi. Myös minä.

Yksinkertaisimmillaan kyse on empatian kautta tehdyistä havainnoista, tunteista, tarpeista ja pyynnöstä rehellisyyden kautta. Mallin muistaminen vaikeassa tilanteessa voi helpottaa oloasi.

Voit tutustua vuorovaikutukseen perusteellisemmin täällä.

On myös täysin luonnollista ajautua aluksi ääripäiden kautta hakemaan kultaista keskitietä rajojesi vahvistamisen kanssa. Silloin tärkeintä on huomioida lempeydellä itseäsi. Oma polku löytyy kyllä. Ja se myös vahvistuu, vaikka aluksi vanhat mallit tuntuvat pitävän otteessaan.

Ajan kanssa opit uusia tapoja osaksi itseäsi, aivan kuten tähänkin asti. Voit käyttää julkaisun lopusta löytyvää simppeliä kaaviota apunasi rajojesi hahmottamisessa. Anna itsellesi aikaa. Takapakkeja tulee, mutta ne vahvistavat suuntaasi entistä vankemmaksi.

Monelle erityisherkälle on myös ollut apua vaikeiden tilanteiden ja varsinkin vaikeiden päätösten kohdalla vinkistä toimia arvojen mukaan. Kun tiedät arvosi, niiden pohjalta on hyvä ponnistaa. Silloin et hylkää itseäsi ja toimit myös eettisesti itsesi kannalta oikein. Pääset kirkastamaan arvojasi täällä. Arvosi saavat myös muuttua läpi elämän.

Being authentic and honest with everyone is the best way to figure out who you are.

Demi Lovato

Kehomme on viisas, kunhan opimme kuuntelemaan sen tunneviestejä ja opimme kuulemaan sen kuiskuttelua

Kehon viestit kertoo usein paljon enemmän itsestäsi kuin arvaatkaan. Rajojen hahmottamisessa niiden ylöskirjaaminen voi auttaa sinua.

  • Missä kohtaa epämukavuutta koet?
  • Mitä tuntemuksiesi takana voisi olla?
  • Onko kyse nykyisestä tilanteesta vai jostakin aiemmasta? (Aina meille ei ole helppoa tunnistaa, onko kyseessä nykyhetkestä vai tunnemuistosta kumpuavat ajatukset.)

Vihan tunne on sallittu ja sen kuuntelua voi hyödyntää rajojen kanssa tehtävässä sisäisessä työssä

Rakentava vihan ilmaiseminen on terveiden rajojen edellytys. Kun opit kuuntelemaan omaa vihan tunnettasi, opit kuuntelemaan myös sen viestejä.

Kun hyväksyt vihan tunne-energian, kuten minkä tahansa tunteen, opit käyttämään sitä terveiden rajojesi luomisessa.

  • Voit miettiä, kuinka vihaa olet oppinut lapsuudessasi käsittelemään.
  • Kannatko mukanasi joitakin läheistesi malleja?
  • Annatko jonkun jatkuvasti kävellä ylitsesi?

Jääräpäisyys ja itsekkyys eivät ole rakentavaa

Erityisherkkä tuntee kaltaisensa sielun ystävän ja reagoi voimakkaasti henkilöihin, joiden arvomaailma on erilainen.

Erityisen vaikeaa on olla itsekkäiden, ilkeiden ja jääräpäisten ihmisten parissa. Koska erityisherkät eivät pidä konflikteista ja heillä on vahva oikeudenmukaisuuden taju, tilanteissa toimivaa jämäkkyyttä voi harjoitella. Harjoitellakseen ei tarvitse osata 😊🙏

Omaa jääräpäisyyttään on myös hyvä tutkia. Kumpaa haluaa, olla oikeassa vai onnellinen? Voisiko olla asettumatta ylä sekä alapuolelle, ihan ja vain vierelle? Olisiko oman jääräpäisyyden takana vain kipeitä haavoja, jotka kaipaisivat hellää huomiota?

People are stubborn, and sometimes even if change is good, people will always oppose change.

Ben Askren

Haitallisesta kiltteydestä irtipäästäminen tuo elintilaa ja itsekunnioitusta

Monelle tuntemalleni erityisherkälle haitallinen kiltteys on tuonut paljon tilanteita eteen, jolloin alkaa sopeuttamaan ilmapiiriä. Asioiden puinti jää tällä tavalla kesken.

Käytös estää kasvun mahdollisuuden. Sopeuttamista voi tapahtua kotona, ihmissuhteissa ja työpaikalla. Tällöin asiat eivät tule näkyväksi ja välille syntyy etäisyyttä.

Myös useimmat tuntemani erityisherkät ovat vahvistaessaan omia rajojaan huomanneet, että se on paras ja toimivin tapa hyvinvointiin ja terveimpiin ihmissuhteisiin. Kenelläkään ei ole velvollisuutta viettää aikaansa seurassa, joka tuntuu pahalta.

Kaikenlaisten ihmisten kanssa voi tulla toimeen. Erityisherkän kannattaa kuitenkin päästää lähelleen vain kaltaisiaan tai sellaisia, jotka ovat emotionaalisesti virittyneitä, turvallisia ja hyväntahtoisia ihmisiä. Meillä on velvollisuus itseämme kohtaan hakeutua rakkaudellisiin suhteisiin elämässämme, jotta voimme tuntea olomme turvalliseksi.

Erityisherkkyyteen liittyvä altistus haitalliseen perfektionismiin vie myös usein harhapolulle. Koska taipumus tehdä asioita oikein ja syvällinen prosessointikyky saavat keskittymisen herpaantumaan välillä liian kauas itse tilanteesta, tällöin oman intuition ja sydämen kuunteleminen riittää. Aina ei voi toimia loukkaamatta muita. Olet vastuussa vain omasta itsestäsi.

Kun huomaat olevasi vaikean päätöksen äärellä, keskity pysähtymään itsesi äärelle. Sinun ei tarvitse syyllistää itseäsi. Voit tehdä mitä loistavimpia ratkaisuja, kun opit käyttämään luovuuttasi niiden tukena.

Kuuntele sisintäsi, intuitiotasi ja sydäntäsi. Apua voit saada myös kirjaamalla faktat ylös ja sitten keskittyä edellisen lauseen vinkkiin. Joskus ihmissuhteista irrottaminen tuntuu vaikeammalta kuin helpotus niiden jälkeen kannustaisi ja kannattelisi. Onhan uusi aina pelottavampaa kuin tuttu ja turvallinen, siltikin, vaikka olisi onnellisempi ratkaisuja tehtyään.

4 hyvää vinkkiä harjoitteluusi

  1. Muista, että ei ole mahdollista miellyttää kaikkia. Kaikki eivät tule pitämään sinusta, teet mitä ja kuinka paljon tahansa. Silloin menetät itsesi.
  2. Koska ei erityisherkille tilanteet ovat helpompia, he odottavat sinulta samaa. Välillä loukkaa muita pelkästään sillä, että tahtomattaan tekee asioista liian monimutkaisia. Emotionaalinen vetäytyneisyys on kaikista tyypillisin keino erityisherkille vaikeissa tilanteissa. Joskus on hyvä tehdä päätöksiä ihan karsimalla asioista ja vaihtoehdoista.
  3. Jos huomaat jatkuvasti jonkun vain vievän energiaasi, onko ihmissuhde sen arvoinen?
  4. Kuuntele valintatilanteiden äärellä kehoasi. Luonto auttaa sinua kannatellen ja tarjoaa uusia näkökulmia. Se tekee hyvää sinulle. Meditointi on erityisen hyvä tapa ottaa asioihin etäisyyttä. Hämmästyt, kuinka hyvältä tuntuu olla olematta hetki ja saada asiat oikeisiin mittasuhteisiin.

Lue myös: 5 tapaa, joilla luonto kannattelee kriisissä – Kun sydämeen sattuu, hae lohtua ja voimaa luonnosta

Toimiva ja kannustava tapa tueksesi

Seuraava kehikko on oiva työkalu sisäiseen työhösi. Mielelle on tyypillistä vertailla ja joskus on hyvä käyttää pieniä apuvälineitä jäsentämään asioita selkeämmäksi.

  1. Voit aloittaa sillä, että kirjaat itsellesi solmukohtia ylös. Käännä ne sitten tavoitteiksi. Esimerkiksi jos hahmotat tilanteita, jolloin sinun on vaikeaa sanoa ei, aseta itsellesi tavoite seuraavan kerran tilanteessa ilmaisen kunnioittavasti omat rajani jne.

2. Millainen olisi ideaalitilanne kohdallasi? Olisiko se sitä, että et sopeutuisi liiaksi vai tulisiko rajoja järjestää uudelleen rankemmalla kädellä?

3. Mieti sitten vaihtoehtoja, joita voit käyttää seuraavissa kohtaamistilanteissa.

4. Voit miettiä, kuinka monta eri mahdollisuutta sinulla onkin käytettävissäsi.

5. Muista kannustaa itseäsi onnistuessasi!

Aivan pienillä muutoksilla voit vaikuttaa hyvinkin merkittävästi omaan hyvinvointiisi rajojen suhteen. Mikä olisi nyt se pieni askel, josta lähtisit karsimaan mallin avulla? Voit palata julkaisun pariin koska tahansa.

Ajatuksiasi kanssani voit jakaa alta 😊🙏

kannustuksen kautta,

💛 Veera

P.s. Sisäisen työsi kannalta Sisäinen lapsi -blogisarjani auttaa sinua syvästi ja vahvistaen. Tutustu sarjan ensimmäiseen osaan täällä. Koko sarjan pääset lukemaan tästä.

Instagram veerajahn
Facebook Eheyden lähde
[email protected]

Lähteet mukaillen

Aron, Elaine N. Erityisherkkä ihminen. 2020. Otava.

Aron, Elaine N. Erityisherkän ihmisen harjoituskirja. 2017. Otava.

Heiskanen, Heli. Herkkyyden voima. Opas omannäköiseen elämään. 2019. Origonova.

Jaeger, Barrie. 2005. Making Work Work for the Highly Sensitive Person. McGraw-Hill Professional.

Sand, Ilse. 2016. Highly Sensitive People in an Insensitive World: How to Create a Happy Life. Original Danish title: Elsk dig selv – en guide for særligt sensitive og andre følsomme sjæle. (Loving Yourself – a guide for highly sensitive people and other delicate souls). Jessica Kingsley Publishers.

Cassil, Amanda. 2020. The Empowered Highly Sensitive Person: A Workbook to Harness Your Strengths in Every Part of Life. Callisto Media.

Vastaa