Kategoriat
Sisin kriitikkomme ja itsemyötunto

Tunnista kriitikkosi triggerit ja voit valita inhimillisemmän, lempeämmän ja kultaisen keskitien

Millaisia mietteitä sinulle tulee sanasta kriittisyys? Millä tavalla huomaat kritisoivasi itseäsi? Haluaisitko oppia enemmän inhimillisyyttä?

Tämän blogisarjan aloitusjulkaisussa oli avaus pienen siivun verran sisäiseen kriitikkoomme. Jos se meni sinulta ohi, voit lukea sen nyt täällä. Toisessa julkaisussa autoin hahmottamaan sitä, kuinka paljon voimme itse kriitikkoamme halata lempeämmäksi. Lue postaus täällä.

Tässä julkaisussa pysähdytään huomioimaan niitä hetkiä, joissa sisin kriitikkosi nostaa päätään. Arjessa. Väsyneenä. Haavoittuvaisena…

Huomaat myös, kuinka paljon kaikki ympärillämme oleva altistaa mielen kriittisyydelle. Jo tähän herääminen voi olla suuri ja isoja hyvinvointivaikutuksia tarjoava oivallus! ?

On hyvin lohduttavaa tietää

  • Että meidän sisin kriitikko on altis ympäristölle
  • On altis vaikutteille
  • Että voi olla, että lapsuudessasi on ollut haitallinen ympäristö, joka on altistanut vielä kovemmille ahdistuskierteille ja siksi kriittisyys on voimakkaampaa. Se ei ole kuitenkaan lopullista ja voit irtautua siitä ja lisätä hyvinvointiasi.
  • Että erityisherkät skannaavat ympäristöään tiedostamattaan syvemmin ja prosessoivat asioita paljon, kriittisyydestä irtautuminen auttaa lisäämään omanarvontuntoa ja muuttamaan kriittisyyskehää.
  • Että mallioppiminen vaikuttaa kriittisyyteen. Jos olet osana hyvin kriittisiä ihmisiä, se tarttuu. Näin on myös lapsuuden kannalta, siksi kriittisyyteen on voinut oppia jo hyvin varhain.

Kohtuuttomuus onkin kriitikon paras ystävä

On hyvin tyypillistä alkaa soimaamaan itseään juuri silloin, kun kaikki ei ole mennyt aivan putkeen. Jokin itselle tärkeä asia ei ole välttämättä sujunut niin kuin olisi toivonut, elämässä tapahtuu vastoinkäymisiä ja kommelluksia. Näinä hetkinä kuitenkin kriitikko vain pahentaa oloasi. Se on suhteettoman kova ja usein myös sumentaa ajatuksiasi. Tälläisinä hetkinä on tärkeää, että tutustut tämän julkaisun työkaluihin, jotta voit suhteuttaa asioita ja ajatuksia kokonaiskuvaan.

Monesti voimme myös näinä hetkinä hakea lohtua muilta. Ehkä saammekin kannustusta. On kuitenkin tärkeää, että opit itse puhumaan itsellesi kuin olisit itse lempein, kannattelevin ja hoivaavin paras ystäväsi.

Voit valita keinoja seuraavasta kuvasta, joilla voit vaikuttaa oloosi ja kriitikkoosi. Myötätuntoisia ja helpottavia keinoja löydät oikealta. Vasemmalta taas kriitikkoa ruokkivia.

Millaisia keinoja sinä käytät?

Stressi ja väsymys ovat kriitikon polttoainetta

Millä tavalla huomaat toimivasi kuvan osoittamalla tavalla kierteen herätessä? Jos elät jatkuvasti kierteen kanssa, olisi hyvä pysähtyä, hellittää ja lisätä voimavaroja lisääviä tekijöitä.

Seuraavaa voit kokeilla, kun ankaruus on kovimmillaan

Tämä voi tuntua alussa oudolta. Jatka silti ahkerasti. Alat pikkuhiljaa huomata, kuinka voimaannuttavaa on, kun päätät tietoisesti asettua itsesi vierelle hyväksyen ja varauksettomasti.

Tämä on aivan loistava päivä palkita itseäsi ilman mitään syytä jollakin pienellä lahjalla tai täysin yksityisellä hetkellä kivassa paikassa. Itselle annettu palkinto on loppujen lopuksi tuhat kertaa tärkeämpi kuin kenenkään muun antama. Sellaisen voisi antaa useamminkin.

Riittävän hyvä on tämän päivän täydellinen

Elämme jatkuvan infotulvan keskellä. Joka paikasta tulee vaatimuksia ja kehoituksia: ”Syö näin!” ”Nuku näin!” ”Liiku näin!” Uutisissa ei uutisoida hyvistä teoista, eikä kauniista sanoista. Niitä silti on. Uhkakeskuksemme on jatkuvasti virittynyt, jos emme tiedosta, kuinka paljon siihen kohdistuu painoa.

Sosiaalinen media on alustana sisimmän kriitikon juhlapaikka. Usein vertailuun sortuukin tiedostamattomasti.

Tällaisina hetkinä onkin hyvä pysähtyä inhimillisyyden kanssa itsensä vierelle ja asettaa asioita riittävän hyviin mittasuhteisiin. Jos koet, että sinulle ujuttautuu tiedostamattasi paljon sisäisiä vaatimuksia, seuraavalla työkalulla pääset kuitaisemmalle keskitielle.

Jos harjoitus tuntuu haastavalta ja hankalalta, voit myös hakea ääripäiden kautta inhimillisempiä vaihtoehtoja kohtuuttomien sijaan.

Voit käydä elämäsi osa-alueita lävitse, asettaa lähtökohdistasi käsin ihanne ja inhokki -janan. Kun peilaat janojen ääripäitä, voit valita niiden kautta keskitien.

Mikä olisi kohtuullista sinulle?

Seuraavilla vinkeillä voit antaa kriitikollesi, haitalliselle stressille ja suojavalmiudelle tilaa hengittää

Vinkki 1: vietä viikko ilman, että aloitat päivääsi uutisia lukemalla tai kuuntelemalla. Katso, mitä tapahtuu, kun annat mielen uhkajärjestelmälle tilaa hengittää. (Kuulet varmasti, jos jotain oleellista tapahtuu.)

Vinkki 2: ota etäisyyttä sosiaaliseen mediaan. Anna vertailuun triggeröityvälle kriitikollesi happea. Negatiiviset tunteet ja ajatukset tarttuvat. Jos niistä ei tietoisesti irrota, ei voi huomata läsnäolon voimaa.

Pärjäsimme hyvin ennenkin ilman valtavaa määrää elektroniikkaa, somea ja tietotulvaa. Huomioi, miltä tuntuu, kun et aseta itseäsi jatkuvasti vertailun oravanpyörälle.

Ennen meillä oli aikaa pitkästyä, antaa luovuudelle tilaa ja aikaa vain olla. Se mahdollisuus ei ole oikeasti kadonnut mihinkään. Se on yhä, jos vain luot sen itsellesi. (Hyviä hetkiä antautua itsellesi löydät alla olevista blogijulkaisuvinkeistä ??)

? Veera

Instagram veerajahn

Facebook Eheyden Lähde

[email protected]

Lue myös:

Luontotsekki – Kuinka läheisiä olette?

5 tapaa, joilla luonto kannattelee kriisissä – kun sydämeen sattuu, hae lohtua ja voimaa luonnosta

Lähdetkö luontoon kadottamaan itsesi – vai löytämään kenties jopa uudelleen?

Vapauta sisäinen lapsesi – mutta tee se tyylillä!

Lähteet mukaillen 

Neff Kristin. 2020. Itsemyötätunto. Opi suhtautumaan itseesi hyväksyvästi. Viisas elämä.

Neff Kristin & Germer Christopher. 2018. The Mindful Self-Compassion Workbook. A proven way to accept yourself, build inner strength, and thrive. Guilford Press.

Grandell Ronnie. 2015. Itsemyötätunto. Tammi. 

Grandell Ronnie. 2018. Irti itsekritiikistä. Löydä terve suhde itseesi. Tammi. 

Gilbert Paul. 2010. The compassionate mind. Robinson.Gilbert Paul. 2021. Myötätuntoinen mieli. Viisas elämä. 

Hanson Rick & Mendius Richard. 2019. Buddhan aivot. Käytännön neurotiedettä onnellisuuteen, rakkauteen ja viisauteen. Viisas elämä. 

Virolainen Harri & Virolainen Ilkka. 2021. Sisäinen rauha. Viisas elämä. 

Virolainen Harri & Virolainen Ilkka. 2019. Mielen voima. Mielen vaikutus terveyteen ja hyvinvointiin. Viisas elämä. 

Vastaa