Kategoriat
Erityisherkkyys

Sinä ihana herkkis! Sinun ei tarvitse olla superyksilö – tarjoa itsellesi lempeyttä ja suojaa uupumiselta

Monet meistä kompensoivat epävarmuuksiaan, herkkyyttään, inhimillisyyttään ja keskeneräisyyttään ryhtymällä supernaisen ja supermiehen viittojen kannattelijoiksi. Tein saman myös itse. Yllättävän sokeana kannattelin superviittaa 10 vuotta.

Kun vedämme viitan yllemme, rikkoutuvat suojaavat rajamme, piiloutuvat rakastettavat keskeneräisyytemme ja alamme kantamaan vaivihkaa koko maailman taakkaa harteillamme. Omaksumme yleisen käsityksen siitä, jota jokainen media ja kulttuuri ympärillämme ihannoivat. Samalla pahoinvointi lisääntyy. Herkkyyttä, aitoutta ja inhimillisyyttä kaivataan nyt enemmän kuin koskaan.

Lopulta viitta alkaa painamaan. Siksi, että kukaan meistä ei kykene täyttämään odotuksia, jotka ovat epäinhimillisiä. Kuorman kantaminen johtaa terveyden menettämiseen ja epäinhimilliseen suorittamisen kehään, josta katoaa tekemisen ilo. Mitä jos kääntäisitkin kovimpina hetkinä viitan itsesi lämmittämiseen, itsemyötätuntoiseen ja sallivaan asenteeseen? Oppisit pitämään sitä aitoutesi suojana ja antaisit itsellesi luvan hellittää?

Arvosta itseäsi suojaamalla sisintäsi kuormittumiselta

Viitan painotaakan alla opin ymmärtämään, kuinka vaikeaa sen suojista oli tulla ulos. Onneksi opin. Aloin kiinnittämään huomiota siihen, kuinka tärkeää on säädellä omaa ärsykekuormaa, panostaa päivittäiseen palautumiseen ja oman vireystason kuunteluun.

Herkän ihmisen peruspohja ja pilari tulee olla herkkyys. Sen ymmärtäminen ja siitä oppiminen ovat avaimet elämän rakennukselle, jossa herkkyys saa kasvualustan ja tarpeeksi kannattelevan suojan.

Vastuuntuntoisuus, tunnollisuus ja joustavuus ovat ominaisuuksia, joita kannattaa alkaa arvostamaan. Tekisin kuitenkin karhunpalveluksen sinulle, jos en kertoisi niiden varjopuolista. Ratkaisu löytyy oman itsesi kuuntelusta ja herkkyyden kohtaamisesta. Sille arvon antamisesta ja sen kanssa sopusoinnussa elämisestä.

Herkälle ylikuormittuminen on haaste jo hermoston osalta tehokkuuteen pyrkivässä yhteiskunnassa. Siitä kannattaa opetella pitämään hellästi huolta. Se kehrää tyytyväisesti, kun opit kuuntelemaan itseäsi ja jaksamistasi päivittäin. En tiedä ketään, jolle superviitan kantaminen ei olisi kostautunut ennen 40 ikävuotta. Suojele siis ominaisuuttasi, silkkihansikkain.

Ympäristön ärsykkeiden huomiointi

Kirjoitin jo aiemmin sosiaalisen painostuksen ujuttautumisesta ja vertailun tuomasta paineesta. Herkkyys ei ole piirre, jota tarvitsisi korjata. Ratkaisu löytyykin siitä, kuinka opit säilyttämään etäisyyden liialliseen maailman menoon, jotta et kadota itseäsi. Se ei ole helppoa ja vaatii harjoitusta, mutta kannattaa. Itse asiassa se on sinulle elintärkeää ja terveysvakuutus.

Kykenen tekemään paljon töitä ja venymään ja joustamaan. En kuitenkaan nauti ylipitkistä työpäivistä. Liialliselle kuormitukselle altistuminen tapahtuu usein salakavalasti, koska herkkinä prosessoimme luonnollisesti asioita syvemmin.

Aistimme ilmapiirin muutokset, vaikka vähemmän herkempi ei kiinnitä asiaan mitään huomiota. Huomaamme työyhteisön eskaloituivat ongelmat jo kaukaa ja vaaratilanteiden lähestymisen. Aistimme jännitteet ihmisten välillä ja intensiivinen työskentely vie voimia enemmän. Ei ole kannattavaa korjata ehjää ominaisuutta, joten huomion kiinnittäminen kannattaa kohdistaa omien voimien kuulosteluun.

Stressistä ei ole tarkoitus pyrkiä eroon, mutta haitallisen ja kuormittavan ärsykekuorman tunnistaminen ja siitä palautuminen ovat avaimia jaksamiselle. Kerron tulevissa postauksissa niitä antoisimpia tapoja keventää erityisherkän kuormaa.

Todella simppelit vinkit auttavat selviytymään esiintymistilanteissa, sosiaalisten tilanteiden aikaansaaman ylivirittyneisyyden kestämisessä ja haastavien elämäntilanteidenkin kohdalla.

Lempeys, kehon kuuntelu ja oman elämäsi uudelleen tulkinta herkkyyden valossa

En ollut kuunnellut kehoani ja poikkeavaa hermostoani aiemmin, vaan olin antanut ulkoisten tekijöiden kuten työn, ulkonäköpaineiden ja yhteiskunnan normien ja odotusten ohjailla elämääni. Olennaisin, omaan itseeni tutustuminen ja yksilöllisen erityisherkkyyteni ja kehon ja mielen tasapainon vaaliminen unohtui viitan alla.

Tärkeintä on ollut alanvaihdon myötä oppia suhtautumaan itseeni itsemyötätuntoisesti. Ympäristön vaihto oli elintärkeä valinta, jotta kykenin rakentamaan elämän herkkyyden ympärille.

Olen oppinut tarkastelemaan tietoisesti jokaista elämän osa-aluetta siltä kannalta, tukevatko harrastukset, koti, ihmissuhteet ja työympäristö herkkyyttäni. Onko tilaa rauhoittumiselle ja koenko merkityksellisyyttä arjessa. Se, mihin kiinnitämme huomiomme, kasvaa 😊🙏 Jos mietit herkkyyttäsi, elätkö sen mukaan?

Ylivirittyneisyyden hyväksyminen, rakastaminen ja helpottaminen

Erityisherkkien elämää varjostaa ylivirittyneisyys. Se ei ole aina pelkoa, eikä ahdistusta. Ylivirittyneisyys on tila, jossa ärsykekuorma ylittää sen hetkisen sietämisen tilan. Tästäkään ei kannata opetella pois.

Ihmisestä tulee pelokas, kun alkaa välttelemään asioita ja tilanteita. Toimivampaa on ystävystyä ylivirittyneisyyden tilan kanssa. Jokainen ihminen kärsii tilasta, mutta meille erityisherkille se on toistuva ja useammin ilmenevä koettelemus.

Käydään yhdessä läpi virittyneisyyden helpottamista myöhemmissä postauksissa. Tärkeintä on tunnistaa, koska raja ylittyy ja lempeä suhtautuminen omaa itseäsi kohtaan. Virittyneisyyttä ei tarvitse sammuttaa, se menee ohi. Kun keinoja oppii soveltamaan, ylivirittyneisyyttä ei tarvitse pitää enää esteenä elämässä.

Mieli jäljittelee kehoa ja keinoja helpottaa oloa on paljon. Itselleni tärkeimmät keinot ovat meditaatio, luonto, veden rauhoittava vaikutus, ärsykekuorman pienentäminen ja aikalisä. Käytätkö jo jotakin näistä?

Herkkyyden näkeminen uudessa valossa

Koska on kyse lahjasta, joka annetaan, kuinka paljon olet saanut tukea herkkyytesi ymmärtämiseen?

Monelle erityisherkälle ulkopuolisuuden kokemus ja syvään juurtunut viallisuuden kokemus itsestä ovat tuttuja omaksuttuja uskomuksia. Näin oli myös itselleni ja Suomen ensimmäiselle erityisherkkyyden kokemusasiantuntijalle Nonnallekin. Itse bongasin kirjallisuutta ja tajusin samantien kuuluvani joukkoon.

Ja näin alkoi tarina Nonnan ja erityisherkkyyden kanssa…

Oma tarinani erityisherkkyyden saralla on seuraava. Olen aina tuntenut olevani hyvin     erilainen kuin muut, jo ihan pienestä asti. En ole sopinut oikeastaan mihinkään ja en ole     kokenut kuuluvani yhteisöihin.

Noin kahdeksan vuotta sitten luin erään bloggaajan kertovan ohimennen hänen olevan erityisherkkä ja samalla hän kertoi erityisherkän ihmisen piirteitä. Ymmärsin heti olevan tästä kyse kohdallani. 

 Aloin ahmia kirjallisuutta erityisherkkyydestä siltä istumalta ja sille tielle jäin. Pohdin     vuosia blogin aloittamista erityisherkkyyteen liittyen ja aloin keräillä tutuilta herkkiksiltä ja     omasta elämästä huomioita, vinkkejä ja kaikenlaisia asioita, mitkä voisivat helpottaa     herkkien elämää.

Aloin kirjoittaa blogia erityisherkkyydestä huhtikuussa kaksi vuotta sitten ja instagram-tilin perustin vähän sen jälkeen. Päivittäin olen yhteydessä erityisherkkien kanssa ja erityisherkkien asioista keskustellen myös heidän läheisten kanssa. 

 Viime vuonna (2020) syyskuussa valmistuin Suomen (maailman) ensimmäisten joukossa HSP erityisherkkyyden kokemusasiantuntijaksi HSP Suomi Ry:n kouluttamana. Koulutus oli Sosiaali- ja Terveysministeriön tilaama hanke. Tämän jälkeen erityisherkkyyden     kokemusasiantuntijoita on valmistunut toinenkin “ryhmä” ja kolmas on parhaillaan     käynnissä ja itse olen ollut mukana kouluttamassa näitä molempia ryhmiä.

Aikamoinen tarina. Näin kävi myös minulle, joskin perustin blogini psykoterapeutin uraan pohjautuen ja hankkiuduin erityisherkkyyteni huomioivalle alalle. Erityisherkkyyden kanssa ei kannata jäädä painimaan yksin 😊🙏

Nonnan saat kiinni seuraavista linkeistä:

Blogi erityisherkkyydestä Käsikirja Minusta Sinulle

Nonnan Instagram @kasikirjaminustasinulle

Facebook Käsikirja Minusta Sinulle

Tämän sarjankin parissa pääset oppimaan piirteestä mahdollisimman paljon. Älykkäänä ja luovana ihmisenä osaat yhdistää ja soveltaa keinot itsesi kannalta viisaimmalla tavalla.

Ajatuksiasi kanssani herkkyydestäsi ja sen tuomista haasteista voit jakaa alta.

Erityisellä herkkyydellä sinulle,

💛 Veera

Instagram veerajahn
Facebook Eheyden lähde
[email protected]

Lähteet mukaillen

Aron, Elaine N. Erityisherkkä ihminen. 2020. Otava.

Aron, Elaine N. Erityisherkän ihmisen harjoituskirja. 2017. Otava.

Vastaa