Kategoriat
Sisäinen lapsi

Opi lohduttamaan itse itseäsi – taito, jota kukaan ei voi ottaa sinulta pois

Kun elämä tarjoaa haasteita ja pettymyksiä, käperrytkö yksin peiton alle vai tartutko lohturuokaan? Soitatko hyvälle ystävälle?

Yritätkö heti ratkaista ongelman vai maltatko ihan ja vain pysähtyä ja hetken olla?

Hyväksyä, odottaa ja tutkia, miltä oikeasti tilanne tuntuu sen jälkeen, kun olet rauhassa saanut aikaa pysähtyä sen äärellä?

Tietoinen hengitys on haavoittuvan lapsen osan hyvä ystävä

Oli kyse mistä tahansa vaikeasta ajasta elämässämme, sen hetkisen tilanteen laadun huomioiminen on jo puolivoittoa. Kun stressaannumme ja koemme vastoinkäymisiä, keho on kirjaimellisesti stressitilassa. Tilannetta voisi kuvata kuin sosiaaliseksi tulehdustilaksi toisten kanssa.

Näinä hetkinä hengitys on usein hyvin pinnallista ja jo pelkästään huomion kääntäminen omaasi rauhoittaa. Sisäistä turvallisuuden tunnetta voi aina vahvistaa itse. Nämä hetket ovat sellaisia, kun haavoittunut lapsiosa kaipaa rakentavan ja vastuullisen aikuisen osaa lähelleen. Joten, mielikuvaharjoittelusta on paljonkin hyötyä ja nyt saat pari aika kivaakin työkalua käyttöösi. (Hengitys kulkee aina mukanasi, mutta niin myös mielikuvitus.)

Voit ajatella turvallista keinunnan tunnetta, johon lapsikin usein nukahtaa mielellään. Itse itsellesi voit tarjota samaa turvallisuuden tunnetta lohduttavalla hengityksen keinuvalla rytmillä. Tuttu rytmi rauhoittaa ja tuo tilaa kärsimyksen äärellä. Kärsimys, suru ja vastoinkäymiset ovat osa elämää. Niitä ei kannata edes pyrkiä kieltämään. Kärsimyksen äärelle asettuminen helpottaa jo oloa. Siitä haihtuu puolet pois, etkä eksy kauemmaksi itsestäsi, tunteistasi.

Hengitys kulkee aina mukanasi ja voit missä tahansa kiinnittää siihen huomiota – antaa sille hetken keinuttaa ja rauhoittaa – tasapainottaa, tuoda tilaa ympärillesi. Aivan kuin sielun sopukoissa kaikki järjestyisi paikoilleen.

Hengityksen keinunta luo itsessään turvaa, mutta samalla tavalla sitä tuo lisää itsemyötätunto. Voit ajatella seuraavaa mielikuvaa: keinuvasi hengityksen liikkeessä kuin keinussa, hellästi tuulen silitettävänä – pehmentäen olemustasi tässä hetkessä. Tuntea keinun tuntoaistin kautta, kuunnella pehmeän tuulen kohinaa, ajatella auringon lohduttavaa lämpöä poskillasi, kuulla lintujen ääntä ja hengittää. Ihan ja vain olla. Tässä hetkessä.

Tällainen rauhoittuminen itsesi äärelle ankkuroi tähän hetkeen, antaa tilaa ajatella, asettaen asiat oikeaan perspektiiviin.

Hyvä keino on myös tämä:

Voit sanoa sisäänhengityksen aikana itsellesi, mitä tunnetilaa haluat hengittää sisään itseesi. Uloshengityksellä voit ajatella, mitä tunnetilaa haluat poistaa. Voit esimerkiksi sanoa sisäänhengityksellä “tyyneys, rauha, myötätuntoisuus, eheys” ja uloshengityksellä ”jännitys, stressi, ahdistus, huolet, pelko”.

Voit vielä tehostaa ajatusta niin, että ajattelet pallokalaa, joka säikähtää ja venyy pallomaiseksi. Hengitä itsesi aivan täyteen ilmaa ja sitten puhalla ulos. Aivan kuin pallokalakin tekee pelästyessään. Lisää vain tahtomasi tunnetilat mukaan harjoitukseen. Käytä luovuuttasi tämän kanssa.

Sallithan aikuiselta itseltäsi haavoittuneelle lapsen osallesi lohdutusta

Kauan sitten ajateltiin, että ihmisen sielusta irtoaa osanen, kun sattuu ikäviä asioita. Silloin saatettiin lähettää sielunparantajalle eheytymään. Nykyisin kuitenkin koska tahansa voimme kokea hetkiä, kun koemme itsemme hauraiksi. Tällaisia tilanteita voi tulla eteen koska tahansa ja kenelle vain. Aina se ei ole edes tietoista.

Jokin saattaa vaan herättää surua, yksinäisyyttä ja kaipausta. Ja silloin on hyvä hetki asettua ihan itse itsensä vierelle – ei hyläten, ratkaisua etsien vaan lämmöllä oman tunteensa ääreen, se huomioiden ja sitä silittäen. Siltä rakentavalta aikuisen osalta haavoittuneelle lapsiosallesi.

Aivan kuten sammunut tulikin, lapsuus voi leimahtaa meissä aina yhä uudelleen liekkeihin.

Palaamalla alkuperäisiin tunnekokemuksiin, antamalla tunteiden integroitua, muuttamalla tuollaisia aiempia tapahtumia myönteisempään suuntaan tulet puhdistumaan emotionaalisista tunnetaakoista menneisyydessä. Voit päästää niistä irti.

Luethan myös: Elämäsi on tehty elämistä, ei selviytymistä varten

Haavoittuneen lapsen kokemusten takki

Alun mielikuva keinusta ja tuulesta on aika ihana. Joskus kuitenkin tulee sellaisia hetkiä, kun oman haavoittuneen lapsen takin kankaasta tuntuisi tulevan hyytävää viimaa sisään. Aivan kuin kipeitä tunteita kylmällä pakkaskelillä.

Saatamme säikähtää jotakin tai järkyttyä hyvinkin pienestä asiasta. Kaikki asiat kun eivät ole kaikille samoja. Kokemustemme takit ovat jokaisella erilaiset, kangaskin saattaa olla toisella eri materiaalia kuin toisella. Toisilla on rikkinäisempi takki kuin toisilla.

Näinä hetkinä on hyvä pysähtyä takkinsa äärelle ja parsia hieman takkia kokoon. Kaivaa neula ja lanka esiin. Siltä aikuisen osaltasi. Siksi, että oma takkisi voi lämmittää ja suojata ehjänä. Kukaan muu kun ei voi tehdä sitä puolestasi, vaikka voikin tarjota ompeluvälineitä lämmöllä lainaksi. Psyykkinen itsesäätely onkin aika metka taito, jota voi vahvistaa.

Korjattavia kohtia

Kun vaikeat ajat ja niistä koituvat tuntemukset vievät voimia, anna itsellesi lupa elpyä. On hyvä ottaa aikaa itselleen, mutta älä erakoidu.

Turvalliset ihmissuhteet ovat kantava voima. Läheisten tuella on valtavan voimaannuttava merkitys. Tuki tasapainottaa vaikeuksista selviydyttäessä ja on myös suojaava tekijä. Jokaisella meistä on vaikeita kokemuksia takanaan.

Joskus tämän hetkinen suru tai hämmennys voi olla kuitenkin osa omaa menneisyyttä. Nykyinen tilanne on voinut nostattaa kipeitä tunteita pintaan, ilman, että niiden äärelle olisi ollut voimia tai työkaluja pysähtyä aiemmin.

Kaikki kokemuksesi eivät ole olleet ehkä sellaisia, että niitä olisi välttämättä ymmärtänyt  menneisyydessään kokemattomuuden ja nuoren iän vuoksi.

Monet niistä ovat voineet myös olla sellaisia, että et ole tullut kohdatuksi myötätunnolla tai olet saanut osaksesi mitätöintiä tai kuullut olevasi yliherkkä. Kukaan ei voi kuitenkaan tulla kertomaan, että kokemuksesi ei ole tärkeä.

Herkkyys ja oma kokemus mistä tahansa tällaisesta aiemmasta tilanteesta tuo esiin usein myöhemmin ylireagointia. Jos joku ei ole kuullut kokemustamme sellaisena kuin se on, saatamme ajatella, että kukaan muukaan ei tee niin.

Tällaisten kokemusten takana on aina jokin kuulluksi tulematon pelko, suru, toive tai pettymys. Emme ole saaneet tunnetasolla ymmärrystä sen hetkiselle kokemukselle.

Voit kuitenkin tehdä niin nyt itse itsellesi – tulla kuulluksi, nähdyksi ja kannatelluksi. Kunhan vain pysähdyt kipeän tunnekokemuksesi äärelle.

Luethan myös: Onko haavoittuneella lapsellasi suremattomia suruja? Eheytä hänet, jotta leikkikin luonnistuu

Ole rehellisesti ja aidosti jalo omalle haavoittuvaiselle lapsiosallesi

Jos tuntemuksilleen ei anna hoivaa, ne jäävät meihin erilaisina tunnesolmuina ja tunnetaakkoina sekä emotionaalisina traumoina. Siksi sinun kannattaa kuunnella itseäsi, tutustua itseesi syvemmin. Pettymykset ja suru ovat kunniavieraita yhtälailla kuin ilokin. Vahvoja tunteita kaikki, jokaisella kuitenkin viesti mukanaan ja ihan yhtä tärkeä.

Voit kokeilla keveneekö taakkasi seuraavan harjoituksen parissa. Joskus on niitä hetkiä, kun kaipaa omaa rauhaa ja silloin itsensä lohduttaminen on mitä lempein työkalu hyväksyä, kasvaa ja kohdata ihmisyyttä kaikessa rosoisuudessaan.

Kärsimyksen äärelle pysähtyminen jo itsessään auttaa sitä sulamaan. Se haihtuu ja tulee kuulluksi ja huomatuksi sellaisena, kun se on.

Saatat oppia parsimaan kokemustesi takkia kokoon ja huomata ja oivaltaa vaikka mitä ihanaa itsessäsi. Anna siis tunteillesi ja haavoittuneelle lapsellesi hänen ansaitsema arvo 💜🙏

Lempein askelin kohti eheää itseä -harjoitus (voit käyttää tätä, kun olet neuvoton tai koet turvattomuutta)

  1. Anna itsellesi lupa kokea kaikki tunteet juuri sellaisina, kuin ne nyt ovat. 
  2. Millaisia tunteita tunnet? Jaksaisitko jäsentää niitä ja nimetä? Saat tunneoppaan itsellesi tästä.
  3. Kun nimeät surun tai vihan, se helpottaa taakan kantamista. Annat sille täysin oman tukesi juuri nyt tässä hetkessä. Voit myös ajatella mielikuvissa laittavasi tunteen kädellesi. Katsella sitä vain. (Tämä on tunteiden validointia ja helpottaa oloasi. Tunnepaakku muuttaa muotoaan.)
  4. Voit miettiä, koska olet tuntenut viimeksi samoin. Onko tilanne toistuvaa jostain menneisyydestä? 
  5. Koetko vetäytymisen ja suojautumisen tarvetta? Onko joku ylittänyt rajasi? Mikä on tunteidesi takana piileskelevä tarve?
  6. Eheytä itseäsi siirtämällä mielikuvissa itsesi nyt lapsen itsesi viereen. Voit ajatella katsovasi itseäsi pehmeän ja kannattelevan turvallisen aikuisen roolista käsin. Haavoittuneen lapsen osan vierellä.
  7. Kuinka näet tämän hetkisen tilanteen aikuisen silmin? Muuttuuko tunnekokemus? 
  8. Ajattele tämän jälkeen niitä tilanteita, joissa olet lapsena tai nuorena kokenut samoin. Millä tavalla nyt aikuisena katsoisit itseäsi? Mitä kertoisit sille lapselle, johon on sattunut? 
  9. Kokemuksesi saavat olla, tunteet ovat kaikki sallittuja ja ne ovat totta. Voisitko nimetä tunteita, joita aiemmin koit? Ovatko ne erilaisia kuin nyt?
  10. Kärsimyksen viereen asettuminen helpottaa huomaamaan sen laatua.
  11. Usein ihmiset tekevät ja sanovat loukkaavia asioita. Aina se ei ole tahallista ja usein takana on tietämättömyyttä ja taidottomuuttakin. Pyri antamaan heille anteeksi. Itsesi takia.
  12. Lohduta itse sitä haavoittunutta lapsiosaasi nyt kaikkein parhaimmalla ja mahdollisella tavalla. Ihan ja vain lahjana itseltä itsellesi.
  13. Saattaa tuntua hassulta, mutta voit kuiskata haavoittuneelle lapsellesi rohkaisevia sanoja ja lauseita. Hän pitää siitä. Voit käyttää esimerkiksi seuraavia:
  14. “Olet tärkeä.” “En anna sinulle tapahtua enää mitään pahaa.” “Kaikki on nyt hyvin.” “Ei ole mitään hätää.” “Olet arvokas.” “Hyväksyn sinut sellaisena kuin olet.” “En anna kenenkään enää tehdä sinulle mitään pahaa.” “Mikään ei ole mennyt pieleen, olet kasvanut.” “Rakastan sinua juuri tuollaisena kuin olet, tässä ja nyt.”
  15. Voit keksiä itsellesi juuri sellaisia, jotka tuntuvat juuri sinusta hyvältä. Ja vaihdella tilanteiden mukaan.

Sinussa oleva lapsi ei koskaan kuole. Hänestä voi vain tulla tottelevainen ajan myötä.

Anna itsellesi aikaa, lempeällä kärsivällisyydellä

Anna itsellesi aikaa käsitellä aiempia kärsimyksiä. Opit niiden kautta huomioimaan valtavan paljon asioita ja toimimaan jatkossa toisin – lempeämmin. Pysähtymään ja halaamaan itseäsi rakkaudellisella lämmöllä.

Kun vapautat menneisyytesi taakkaa, sinulla on kevyempää olla tässä ja nyt, ainutlaatuisena itsenäsi. Voit kokeilla myös seuraavaa soveltaen missä ikinä tahdotkin.

Aktivoi tunnetason kokemuksia itsessäsi samalla, kun olet yhteydessä toisiin lapsiin

Tee tietoisesti tunteellisia asioita lasten kanssa. Hoivaa, helli ja tehkää yhdessä kivoja asioita. Vie kaverisi lapset jonnekin kivaan paikkaan ja anna ystäville vapaailta! Haavoittunut lapsesi pitää tästä. (Kaverit myös 😁)

Sisäinen lapsi pitää sotkusta ja leikistä. Me aikuiset sotkemme tämän tosiasian.

Mieti raskaiden tietoisten tuokioiden jälkeen asioita, joista sinulle tulee hyvä mieli.

Tunnetyöskentely on raskasta ja helpottaa ajan myötä. Tärkeää on myös levätä, olla ja nauttia voimaannuttavista asioista kuormittavien tilanteiden jälkeen.

Anna itsellesi työkalut pienenä lahjana, silityksenä sinulta haavoittuneelle sisäiselle lapsellesi.

Lempeydellä,

💛 Veera

Instagram veerajahn
Facebook Eheyden lähde
[email protected]

Lähteet mukaillen

Mellody Pia. Facing Codependence. What it is, where it comes from, how it sabotages our lives 2002. Harper one.

Mellody Pia. Freundlich Lawrence S. The Intimacy Factor: The Ground Rules for Overcoming the Obstacles to Truth, Respect, and Lasting Love. 2009. Harper Collins.

Mellody Pia. Giving yourself the power to change the way you love. 2010. Harper one.

Mark Wolynn. It Didn’t Start with You: How Inherited Family Trauma Shapes Who We Are and How to End the Cycle. 2017. Penguin USA.

Paul Margaret. The Inner Bonding Workbook: Six Steps to Healing Yourself and Connecting with Your Divine Guidance. 2019. New Harbinger Publications.

Paul Margaret. Inner Bonding: Becoming a Loving Adult to Your Inner Child. 2012. New Harbinger Publications.

Vastaa