Kategoriat
Rajat

Näin aloitat rajojesi rakentamisen ja suojasi tunnistamisen – itsearvostuksesi kannattelevan voiman syleilyssä

Aloitin tämän sarjan vetämällä suuremmat suuntaviivat, jotta rajojesi muodostaminen olisi juuri sinun näköistä. Kun elämässä kolhiintuu ja ryvettyy mitä uskomattomimpien vastoinkäymisten kamppailussa, rajat hakevat kerta toisensa jälkeen yhdessä elämän arvojesi kanssa uutta suuntaa. Aivan kuin asettuen uusiin uomiin.

Silloin, kun olet haavoittuvainen ja kaipaat erityisen lempeää ja lämmintä suojaa, itsearvostuksesi on se varmuuslukko, jolla turvaat toipumisen rauhan. Tarvitsemme ihmisinä myös toisilta tunnetukea, välittämistä ja turvasataman, jossa tulla kannatelluksi, mutta kukaan muu ei voi johtaa sinua itseäsi, ei hyvinvointiasi tai asettaa rajoja puolestasi.

Kohdallemme osuu myös ihmisiä, jotka laittavat rajamme koetukselle. Toisia koetellaan enemmän, toisia hieman vähemmän. Oli kokemustesi kaari kuinka rosoinen tai kauniin kokemusten värittämäkin, yhtälailla tarvitsemme itsemme huoltamista aika ajoin. Tämä kysyy sitä, että uskallat katsoa lempeästi itseäsi, arvostaen ja tukien. Olet elämäsi tärkein ihminen. Uskallat sanoa sen itsellesi ääneen ja arvostaa itseäsi.

Kun rajat rikkoutuvat, tunteet antavat sinulle viestin

Voisi ajatella, että tunteet toimivat kuin palovaroittimena. Kun uskallamme katsoa itseämme suojaten ja kuunnella tunteitamme herkällä korvalla kuulumisistamme aidosti välittäen, ymmärrämme myös loukatuksi tulemisen kokemuksia syvemmin.

Sinua suojaava itsearvostuksen verho lämmittää ja suojaa kaikkein sisintäsi. Sen tehtävä on olla siinä välissä, sinun ja toisten, vuorovaikutuksen keskiössä, jossa kunnioitus ja arvostus ja turvallisuus sijaitsevat. Kaikki se kanssakäyminen toisten kanssa, joissa tunteet ovat mukana hyvin oleellisesti, ne antavat myös arvokasta viestiä sinulle muista, itsestäsi ja rajoistasi.

Emotionaaliset rajat määrittävät sen herkimmän itsesi, jota saat arvostaa. Se on kuin talosi perustukset, jotka pitävät kaiken muun vankasti pystyssä. Toisilta tulevat loukkaamiset horjuttavat tonttisi ja talosi perustaa. Ja se perusta, jonka talollesi ja maallesi rakennat onkin se itsearvostuksesi kannattelevin ja suojaavin voima. Se on kuin murtohälytin, joka ilmoittaa, jos rajojesi yli kävellään.

Kuinka sitten suojaat tonttiasi, taloasi ja kotiasi?

Oleellisinta on, että otat aikaa ja määrittelet itse itsellesi, mitä on rajojesi sisäpuolella. (Hyvän harjoituksen löydät täältä.) Sinun ja sinuun kuuluvat ainutlaatuiset ominaisuudet, mielipiteet, ideat, tunteet, toiveesi ja arvosi ovat kaikki sitä, jota saat lempeän lujasti suojata. Ne ovat kuin talosi kauniit huonekalut, sinun kotisi tunnelmaan vaikuttavat osat. Ne ovat kaikki osia siitä, kuka sinä olet. Ja sillä on merkitystä.

Se, kuinka määrität tunteelliset rajasi kertoo siitä, kuinka huollat kotiasi. Aidointa ja sisintä itseäsi. Sinä saat kokea olevasi turvassa.

No mikä sitten vahvistaa tunteellisia rajojasi? Se, että sinulla on vapaus ja kyky kieltäytyä vahingollisista asioista, tahto ja halu sanoa ei, kun sinusta tuntuu siltä. Silloin kodissasi pysyy levollinen rauha. Näihin samoihin emotionaalisiin suojaaviin rajapintoihin kuuluu myös vahvasti se, että sinulla on vapaus sanoa asioille ja ihmisille kyllä. Niille asioille, jotka tuntuvat sielussasi hyvältä.

Tunteidesi viestit ovat siis hyvinkin arvokasta viestiä niin itsestäsi, toisista kuin myös rajoistasi. Siksi omaa itseä on lupa kuunnella syvemminkin.

Hän istui sydämensä äärelle. Kuunteli tunteidensa kohinaa. Rauhaa, joka rantautui.

– Susanna Jussila

Onko sitten henkilökohtainen kyky kuulla omaa itseäsi ja pysähtyminen sydämesi äärelle jatkuvaa sisäistä työtä?

Se on päätös, jonka saat tehdä itse. Se on myös kyky, joka harjaantuu hyvinkin nopeasti, kun kunnioitat itseäsi aidosti. Se on taito tuntea itsensä ja välittää itsestä. Ja se on sitä, että välität siitä, mitä sinulle kuuluu. Päivittäin. Pienin hetkin. Asettuen itsesi vierelle kuunnellen herkästi kuinka juuri nyt voit. Se on sinua kannatteleva ja suojaava rajapinta, josta lähtee kaikki muu.

Voi tuntua luonnollisemmalta ja ehkä hieman tutummalta, jos elämässä on vaikeampi jakso ja haluat vetäytyä kotiisi ja omaan rauhaan. Silloin usein pysähdymme luonnollisesti oman tonttimme suojiin, pohdimme, mikä tuntuu hyvältä ja mistä voimme luopua. Tätä samaa prosessia voimme kuitenkin hyödyntää ihan jo pienin elein itseltä itsellemme päivittäin: olla ystävä itsellemme ja pysähtyä kuuntelemaan, mitä minulle kuuluu juuri nyt.

Se on sitä, että annat tunteillesi luvan tulla kuulluksi. Tuet itsesi kasvua ja panostat siihen, kuinka arvostat itseäsi. Vasta silloin sinulla on autenttinen kyky ilmaista itseäsi sydämestä saakka. Vasta silloin syntyy rajapinnat sinun ja toisten välille. Silloin rajat ovat lempeän joustavat, päästävät sisään sinua tukevia asioita ja pitävät poissa niitä, jotka saavat tonttisi mullin mallin.

Katso kipeintä kohtaasi. Sitten suutele sitä. Sitä se kaipaa, ei peittelyä.

– Sanna Wikström

Millaiset asiat sitten aiheuttavat epämääräistä pahaa oloa, jos rajoistaan ei ole aivan varma?

  • Nöyryyttäminen
  • Halveksunta
  • Sarkasmi
  • Pilkkaaminen
  • Sinua tukahduttava viestintä toiselta
  • Tunteidesi vähättely
  • Tahallinen turvattomuuden aiheuttaminen
  • Mielivaltainen käytös
  • Kontrolloiminen
  • Tuomitseminen
  • Hyväksikäyttö
  • Hylkääminen
  • Epävarmuuden tuottaminen ja
  • Uhkailu

Jokainen meistä kokee jotakin edellisistä jossain kohtaa elämää. Mitä enemmän kuitenkin on osana jatkuvaa rajoja rikkovaa ja kunnioittamatonta käytöstä, sitä syvemmän jäljen se myös perusturvallisuuden tunteeseen jättää.

Jos rajojesi yli pyritään hyökkäämään jatkuvasti ja ylitsesi kävellään, itsearvostus on se suoja, jolle energia kannattaa seuraavaksi suunnata. Omille tunteilleen ja omalle itselleen ajan antaminen ei ole itsekästä, se on välttämätöntä.

Kun ymmärrämme, mikä tonttimme perustuksia riepottaa, silloin kykenemme myös suojaamaan sitä kaikkein ainutlaatuisinta itseämme, sisäistä kotiamme, jonne kenelläkään ei ole oikeutta murtautua. Se on itsearvostuksemme suoja, turvan ponnahduslauta muuhun maailmaan. Se tila on sinussa arvokas ja kaipaa välittämistä sinulta joka päivä.

Koostin myös terapeuttisen rajat -työkirjan sinua varten tähän blogisarjaan. Sen avulla sinulla on vaivattomampaa sekä hahmottaa rajojasi, mutta myös puolustaa niitä. Voit tulostaa työkirjan itsellesi ja palata sen ääreen juuri silloin, kun se itsellesi sopii.

Rajojasi tukien,

❤ Veera

[email protected]

Instagram veerajahn

Facebook Eheyden Lähde

Lähteet mukaillen

Katherine, Anne. 2000. Where to Draw the Line: How to Set Healthy Boundaries Every Day. Touchstone.

Katherine, Anne. 1998. Boundaries: Where You End And I Begin: How To Recognize And Set Healthy Boundaries. MJF Books.

Katherine, Anne. 2004. When Misery is Company: End Self-Sabotage and Become Content. Hazelden Publishing.

Najavitz, Lisa M. 2002. Seeking Safety. Guilford Publications. 

Vastaa