Kategoriat
Sisin kriitikkomme ja itsemyötunto

Myötätuntoinen mielentila elämäntavaksi harjoittelemalla

Tässä sarjassa on varmasti tullut aika paljon uutta, mutta myös sellaista, joka on sinulle jo tuttua. Ehkä jopa sellaista, joka on vain hieman unohtunut ja nyt pääset kertaamaan ja palauttamaan muistin uumenista takaisin itsellesi voiman lähteeksi – osaksi arkeasi.

Lupasin myös tämän sarjan alussa, että pääset vaalimaan ihanaa itsemyötätuntoista asennetta, kun olet siihen kiinni päässyt.

Ja ajattelin, että tätä on helpointa hahmottaa niiden arvojen kautta, joita myötätunto elämässä usein tuo mukanaan. Näiden samojen asioiden konkreettinen toteuttaminen ihan siinä omassa arjessasi kasvaa oikeasti suuriksi voimaannuttaviksi hetkiksi pidemmällä tähtäimellä. Ja päädyinpä kuvailemaan tätä koko pakettia näin…

Viisas mielentila on yksi itsemyötätuntoisuuden kulmakivistä

Viisas mielentila on tila, jossa ihminen ymmärtää oman mielensä liikkeitä. Olemme kaikki yhtälailla mielen kanssa, jonka kanssa on sopeuduttava uudenlaisiin tapoihin toimia ja ajatella. Itsemyötätunto tuo merkityksellisyyden kokemusta elämään siten, että valitsemme pidemmän tähtäimen tyytyväisyyttä vaalivia tekoja ja asioita.

Tarvitsemme uudenlaisia keinoja, jotta pystymme käsittelemään kaikkea tänä päivänä. Kaikkea sitä, mitä ei ole ollut aiemmin. Viisaudella voimme valita, haastaa ja treenata omaa mieltämme oleellisen omaksuaksemme. 

Jos saisit valita, mitä ajattelisit, tuntisit ja kokisit päivästä toiseen, jättäisit varmasti harmillisemmat kokemukset pois? Ei ole sinun vika, että kaikki, mitä olet kokenut, vaikuttaa uskomuksiin itsestäsi ja maailmasta. Mieli toimii niin kuin sen kuuluu, se suojelee.

Viisaudella voimme kuitenkin valita, mitä katsomme omasta mielestä ja millä tavalla. Voimmeko katsoa asioita laajemmin? Voimmeko avartua uudelle? Voimmeko haastaa uskomukset itsestä? Antaa lempeän katseen nähdä meidät sellaisina kuin olemme ja tuntea itsemme eheämmäksi, oivaltaa uutta itsestämme?

Viisaus on myös valintaa siitä, että kykenet erottamaan asioita, joita et voi muuttaa. Silloin voit helpommin hyväksyä myös niitä, joihin et voi vaikuttaa. Voit keksiä ratkaisuja niihin asioihin, jotka ovat ongelmia. Tämän myötätuntoisen oivalluksen soveltaminen rauhoittaa, lohduttaa ja silittää hellästi silloin, kun on tehtävä vaikeita valintoja.

Itsemyötätunto on kuin inhimillinen, välittävä ja kannustava ystävä

Jokaisella meistä on myös kyky ja halu auttaa sekä lievittää toisen kärsimystä. Sitä samaa voimme suunnata itseemme. Voimme valita kohdella itseämme lämpimästi. Varmuus kokea turvaa, luottamusta, rohkeasti eteenpäin katsoen on kuin jokapäiväinen ajatuksen siemen, jolle voit antaa hieman ravintoa ja vettä yhdessä valon kanssa kasvuolosuhteet optimaalisiksi tehden.

Varmuus on myötätuntoa siten, että vastoinkäymisten osuessa kohdalle kykenet selviämään niistä. Uskot ja luotat siihen, että elämä kantaa. Uskallat suostua sille elämän voimalle, joka tuo toivon hippuset eteesi juuri silloin, kun on oikea aika.

Sinulla on kyky luottaa rohkeasti itseesi ja siihen, että löydät ratkaisut kun niiden aika on. Myötätunto muistuttaa myös sinua siten, että selviät kaikesta siitä, mitä koet. Siksi, että olet selvinnyt jo tähänkin päivään saakka. 

Kuinka olet selvinnyt aiemmin vastoinkäymisistä? Mitä olet silloin tehnyt?

Et saa aina sitä, mitä haluat, mutta saat aina sen, mitä sinä hetkenä tarvitset.

– Buddhalainen sananlasku

Kykysi ottaa vastuuta itsestäsi ja auttamisesta itseäsi kohtaan

Vastuu itsestä myötätuntoisesti on myös sitä, että uskaltaa suunnata hoivaa, suojaa ja lohdutusta itselleen. Se on luottamusta siihen, että uskot kykyysi hakea apua, kun tarvitset sitä.

Luotat, että sinulla on mahdollisuus keksiä ratkaisuja. Kun kamppailet keskellä kärsimystä, olet kriittinen itsellesi tai ahdistut, sitoudutkin sen sijaan myötätuntoisiin valintoihin itseäsi kohtaan – et anna mielen vain viedä mukanaan. 

Surulle suostuminen on iso osa itsemyötätuntoisuutta. Sama koskee myös kaikkia tunteita. Onko sinusta suostumaan tunteillesi ja niiden viesteille? Annatko niiden tulla kylään, kertoa kerrottavansa ja sallitko niiden myös lähteä ajallaan?

Myötätuntoinen ajattelu on päätös, jota voit kehittää

Voit ajatella ajatuksiasi kuin pilviä taivaalla. Ne lipuvat eri kokoisina ja eri vauhdilla mielessäsi. Samoin, kuten vaikkapa ajattelet päivän mittaan asioita: ”tuossa on tiskipöytä, likaisia astioita, voisin siivota…” seuraavaksi saatat kiinnittää huomiota imuriin, auringonpaisteeseen, mihin milloinkin.

Olemme päivittäin hereilläolo aikanamme ajatusvirran viemänä jatkuvasti. Joskus kuitenkin mieleen putkahtaa myös itsellesi myötätuntoinen ajatus. Saatat olla nukkunut huonosti ja pohdit, että menet aikaisemmin illalla nukkumaan. Mielessä voi kuitenkin pyöriä myös paljon vihaisia ajatuksia, kuten ”Onpa idioottimaisia ihmisiä!” ”En kestä tätä enää!” 

Suurinta osaa ajatuksista ja ajatusvirrasta et valitse itse. Kela kulkee ikään kuin kulkuaan. Usein myös käy niin, että omat ajatukset ajattelee tosiasioina. Silti sinä ja minä tiedostamme myös sen, että muut ihmiset ja maailma vaikuttavat ajatuksiimme. Ristiriitaista, eikö?

Ihmisen olotila, geenit, asioiden tärkeys ja omat kokemukset vaikuttavat kaikkeen siihen, millä tavalla asiat näemme ja koemme. Voimme kuitenkin valita. Ja haluan avata tätä asiaa vielä hieman lisää seuraavan 3 askeleen kautta… Sillä olet näiden askelien arvoinen…

Voimme surkutella, vihastua, pyöriä negatiivisissa ajatuksissa… tai sitten voimme katkaista kehän ja tehdä hieman toisin. Kumpi toimii mielestäsi paremmin pidemmällä tähtäimellä?

Elämäni muuttui, kun oivalsin, että voin vaikuttaa siihen, miten suhtaudun vaikeuksiin.

Tina Turner – Onnellisuus on olemuksesi

Millä tavalla ajattelet, että vaikutat parhaiten omaan olotilaasi? 

Meihin vaikuttaa eri päivinä eri tavalla erilaiset ajatukset. Silloin, kun suojavalmius ja sen herättämät tunteet heräävät, usein ajatukset eivät johda mihinkään rakentavaan.

Vaikka meissä on tuo valmius, joka yrittää suojella, se myös tuo enemmän kärsimystä. Kyse ei ole siitä, että et saisi kokea ahdistusta, vihaa tai pelkoa. Kipua. Elämän tuomia suruja. Siitä reaktiosta käsin toimiminen ei vain useinkaan tuota kovinkaan hyviä ajatuksia juuri silloisella hetkellä. Silloin auttaa myötätunto. Rakkaus, jota sinulla on kyky tarjota itse itsellesi. Hellyyttä, jota sinulla on kyky suunnata myös sisimpääsi kohti. Olemme niin helposti ankaria ja kriittisiä itseämme kohtaan juuri silloin, kun kaipaisimme kaikkein eniten välittämistä, hyväksyntää ja lämpöä.

Eikö olisi paljon helpompaa ja hienompaa elää siten, että sinulla on kyky kohdata kärsivällisemmin, hienotunteisemmin ja empaattisemmin hetket, kun sinuun koskee? Näinä hetkinä äly on usein se, joka tulee väliin. Sydän ei ehdi mukaan, koska mieli vaeltaa ja pyrkii jo ratkaisemaan asioita. Suostu kuitenkin rohkeasti antamaan sydämellesi tilaa. Näin sen nimittäin teet.

Voit pysähtyä ja huomata, että sinussa herää suojavalmius, siitä kumpuavia ajatuksia ja tunteita.

Voit katsoa ajatuksiasi hiukan etäämmältä ja miettiä, onko nyt kyseessä suojavalmius, joka suojelee vai voisiko myötätuntoisemmista ajatuksista olla enemmän apua? 

  • Voit pohtia, mikä auttaisi juuri nyt?
  • Osaisikohan joku muu auttaa asian kanssa?
  • Kuinka voit auttaa itse itseäsi? 

Voit harjoitella tiedostamaan omia tunteitasi

Tiedostaa, kun sinulla on vaikeaa. Jo sen huomaaminen on iso asia! Kyse ei ole siitä, että olisit jatkuvasti ylipositiivinen. Jo sen huomaaminen, että on vaikeaa, on realistista.

Silloin hyväksyt tilanteen. Kun huomaat sen, vaihtoehtoinasi on valita sinua auttavia asioita rakentavalla tavalla. Anna näinä hetkinä älylle lähtöpassit ja kuuntele sydämesi viisautta.

Valitse rohkeasti tunteet ja anna niiden tulla. Jotta voit vastata niihin lempeydestä ja rakkaudesta käsin.

Voit kannustaa itseäsi, auttaa ja olla itsellesi tukena. Rakkaus, välittäminen ja myötätuntoinen suhtautuminen ei ole pois keneltäkään. Se itse asiassa auttaa sinua suuntaamaan empatiaa ja hyväksyntää myös muita kohtaan.

Oli kyse mistä tahansa uudesta asiasta, silloin on luonnollista, että on varuillaan. Kun kuitenkin huomaat itsessäsi suojavalmiutta, voit pysähtyä, huomata, hyväksyä ja valita.

Olosi helpottuu ja näet asiat laajemmin. Voit olla utelias. Kuin itsesi paras ystävä. Silloin et mene ajatustesi vietävänä ja toimi automaattisten ajatustesi pohjalta. Voit valita toisin. Lempeästi. Sydämesi kauniin äänen.

Se, että huomaat itsessäsi ihmisyyttä on iso askel

Voit huomioida, että nyt tuntuu pahalta. Voit huomata, että olet surullinen. Kenties voit olla vihainen. 

Voit lohduttaa itseäsi ystävän näkökulmasta:

  • ”Moni muu kokee samoja asioita kuin minäkin.”
  • ”Jokaisella on joskus vaikeaa, se on täysin okei.”
  • ”Minussa ei ole mitään vikaa, olen ihminen, kuten kuka tahansa muukin.”
  • ”Juuri nyt on vaikeaa. Kiitos mieli, että pyrit suojelemaan. Voin rauhoittua, koska ei ole hätää.”

Voit kannustaa itseäsi kuin ystävääkin. Kenties voit sanoa itsellesi: 

  • Juuri nyt tämä ei tunnu hyvältä, mutta pystyn tehdä tämän asian. 
  • Olen selvinnyt kaikesta tähänkin saakka, selviän tästäkin.
  • Olen tärkeä itse itselleni.
  • Juuri nyt olen läsnä itselleni. 
  • Juuri nyt voin kokea rauhallisuutta siitäkin huolimatta, että on haastava hetki. 
  • Mieti, kuinka hyvä ystävä kohtelisi sinua. Lausu ne sanat itsellesi ääneen. 

Vaikka aluksi tämä voi tuntua vieraalta ja vaikealta, kokeile useamman kerran. Huomaat, kuinka olosi helpottuu. Tunteidesi paino laskee. Tulet kohdatuksi ja kuulluksi itseltä itsellesi.

Joskus tilanteet ovat hyvin vaikeita, silloin myötätuntoinen asenne voi olla vaikeampaa löytää

Silloin voit kokeilla keinoja, jotka herättelevät kuin unesta itsemyötätuntoisen asenteen itseäsi kohtaan. Nämä keinot löydät klikkailemalla julkaisuun Näin katkaiset kriittisen kehän ja pääset kiinni tietoiseen toimintaan.

Millä tavalla voisit tuoda julkaisun askelia osaksi vaikeita hetkiäsi? Tunteitasi? Kykenisitkö tekemään parempia päätöksiä, ehkä jopa sydämestä kumpuavia valintoja? ?

Olen täällä, sinua varten ??

? Veera

Instagram veerajahn

Fb Eheyden Lähde

[email protected]

Lue myös:

Henkilöhaastattelussa itsemyötätunnon lempeyden lähettiläs kirjailija ja kouluttaja Taina Laane

Sisin kriitikkosi on uudelleenohjelmoitavissa

Tunnista kriitikkosi triggerit ja voit valita inhimillisemmän, lempeämmän ja kultaisen keskitien

Näin katkaiset kriittisen kehän ja pääset kiinni tietoiseen toimintaan

Itsemyötätunto on kuin halaus itsekriittisyydellesi

Lähteet mukaillen 

Neff Kristin. 2020. Itsemyötätunto. Opi suhtautumaan itseesi hyväksyvästi. Viisas elämä.

Neff Kristin & Germer Christopher. 2018. The Mindful Self-Compassion Workbook. A proven way to accept yourself, build inner strength, and thrive. Guilford Press.

Grandell Ronnie. 2015. Itsemyötätunto. Tammi. 

Grandell Ronnie. 2018. Irti itsekritiikistä. Löydä terve suhde itseesi. Tammi. 

Gilbert Paul. 2010. The compassionate mind. Robinson.

Gilbert Paul. 2021. Myötätuntoinen mieli. Viisas elämä. 

Hanson Rick & Mendius Richard. 2019. Buddhan aivot. Käytännön neurotiedettä onnellisuuteen, rakkauteen ja viisauteen. Viisas elämä. 

Virolainen Harri & Virolainen Ilkka. 2021. Sisäinen rauha. Viisas elämä. 

Virolainen Harri & Virolainen Ilkka. 2019. Mielen voima. Mielen vaikutus terveyteen ja hyvinvointiin. Viisas elämä. 

Vastaa