Kategoriat
Erityisherkkyys

Mitä ihmeen turvarasioita? Luovuus ja sisäinen maailmasi ovat kanava niiden löytämiseksi

Mainitsin aiemmin erinomaisesta selviytymiskeinosta vaikeiden elämäntilanteiden äärellä. Usean erityisherkän tavanneena voin antaa jo aika yleispätevän ohjeen: vaikeina aikoina herkkyytesi on kaikkein suurin sisäisen voimasi lähde. (Laitoin postauksen loppuun jotain aika huikeaa ihan sinua varten…)

Silloin sinulla on myös täysin oikeus suojata itseäsi ja asettaa rakkaudellisia rajoja. Päästä lähellesi vain sellaisia ihmisiä, jotka tuovat sinulle tukea ja turvaa.

Lue myös: Vaikeuksia asettaa rajoja? Ota vinkit talteen ja arvosta itseäsi!

Merkitys luo sisäiselle voimallesi ponnahduslaudan

Viktor Frankl on yksi niistä kuuluisista ihmisistä, joka pystyi kasvamaan ihmisenä keskellä ihmiskuntamme yhtä pahinta kurjuutta keskitysleirillä. Hän myös selvisi siitä.

Kuuluisa psykiatri opetti, että ihmiseltä voidaan viedä vapaus ja kaikki ulkoinen turva, muttei koskaan sisintä ja sitä, kuinka elämänsä ja tarkoituksensa näkee. Syvä merkityksen kokemus on ihmiselle elintärkeää.

Sen lisäksi, että mies synnytti merkityksellisyyteen pohjautuvan logoterapian, hän opetti myös, mitä on traumaperäinen kasvu. Se on sisintä ja niin vahvaa voimaa, jota ihminen ei edes tiedosta itsessään, ennen kun joutuu olosuhteisiin, joissa se paineessa syntyy.

Lue myös: Sinä ihana herkkis! Sinun ei tarvitse olla superyksilö – tarjoa itsellesi lempeyttä ja suojaa uupumiselta

Sisäinen koti & ulkoinen koti

Epämukavat tunteet tuntuvat erityisherkillä syvemmin. Erityisherkkyys ei ole kuitenkaan mitään, mitä tarvitsisi hävetä. Päinvastoin.

Taide ja herkkyys ovat lyömätön yhdistelmä vaikeinakin hetkinä. Niille antautuminen yhdessä sisäisen rikkaan maailmasi kanssa auttavat sinua selviämään vaikeista tilanteista kaikkein syvimmin ja hoivaavimmin. 

Meille ihmisille on tyypillistä juosta kärsimystä karkuun. Kärsimyksen huomaaminen ja sen äärelle asettuminen, hyväksyminen, ovat syviä parantumisen lähteitä. Jo vaikealle ajalle antautuminen itsessään helpottaa oloasi. 

Meillä jokaisella on kuitenkin tärkeitä turvan lähteitä. Niistä voidaan puhua ulkoista turvallisuutta ja sisäistä turvallisuutta vahvistavina kodin tuntua tuovina tekijöinä. Seuraavaksi perehdytään siihen, mistä muodostuu sinun turvasatamasi. 

Lue myös: Entä jos sinussa piilevä ominaisuus onkin lahja maailmalle?

Apunasi turvarasiat mielen joustavuuteen

Silloin, kun elämä kolhii kaikkein syvimmin, ansaitset erityistä hoivaa ja suojaa. Ärsykekuorman rajaaminen on elintärkeää, koska ilotulitusta ärsykkeistä riittää jo sisäisestikin liikaa. Silloin hoivaavinta on tarjota itseltä itsellesi myötätuntoa. Voidaan kutsua sitä myös minälempeydeksi. Ja voit turvautua myös turvarasioihin…

Meillä jokaisella on konkreettisia turvarasioita: koti, mökki, auto, vene, voimapaikka luonnossa, mukavat ja syleilevät vaatteet, kirjasto tai vaikkapa työ. 

Tärkeimpiä rasioita meille ovat kuitenkin puoliso, kannatteleva ystävä, lemmikkieläin, hengellinen mentori tai kullanarvoinen terapeutti. 

Sitten on niitä, jotka ovat meidän erityisherkkien vahvuuksia: syvällinen ja filosofinen pohdinta, taide, meditaatio, muistot ja arvokas sisäinen maailma. Ja näille antautuminen on supervoimasi. 

Kun hahmotat sinulle voimaannuttavimmat keinot elpyä, voit antautua sisäiselle työlle ja säilyttää sisäisen turvallisuuden tunteesi paremmin. On viisautta luovuuden kautta kasvaa ja löytää omat turvarasiasi.

Äärimmäisen stressaavissa elämäntilanteissa turvautuminen viimeisimpiin on lohduttavinta. Niin onnettomuuksien keskeltä selviytyneet kuin kriisien kanssa kamppailleiden toivoa eniten tuoneet elementit ovat löytyneet sisäisen maailman luota. Näin on ollut myös itseni kohdalla. Taide on se, josta synnyn ja jolle elän.

Lue myös: 5 tapaa, joilla luonto kannattelee kriisissä – Kun sydämeen sattuu, hae lohtua ja voimaa luonnosta

Ja juuri tästä syystä arvojärjestyksemme asettuu uusiin uomiin vaikeiden elämäntilanteiden jälkeen. Näemme asioiden arvon ja ymmärrämme, että sisäisiä tekijöitä ei voi kukaan koskaan viedä meiltä, vaikka olosuhteet ulkoisesti olisivat mitä tahansa. 

Itse asiassa… Kun haluat päästää irti ulkoisista tekijöistä jo ihan arjessasi, yksi parhain kirja, jota voin sinulle lämmöllä suositella, on Julia Cameronin Tie luovuuteen. Saatat hämmästyä, millainen sisäinen maailma sinulla on..

Mutta ne vaikeat tunnetilat kaipaavat myös ymmärrystä itseltäsi. Niiden äärelle asettuminen voi kuitenkin joskus olla haastavaa. Koska ne tuntuvat. Ja kovaa. Voit käyttää seuraavaa harjoitusta, kun kaipaat levollisuutta itsesi äärellä, tunteiden hyväksymistä. Tunnepysäkki-harjoitukseen tästä.

Millaisiin turvarasioihin sinä olet tukeutunut? Kuinka voisin auttaa sinua juuri nyt?

Minulta sinulle,

💛 Veera

Instagram veerajahn
Facebook Eheyden lähde
[email protected]

Lähteet mukaillen

Aron, Elaine N. Erityisherkkä ihminen. 2020. Otava.

Aron, Elaine N. Erityisherkän ihmisen harjoituskirja. 2017. Otava.

Heiskanen, Heli. Herkkyyden voima. Opas omannäköiseen elämään. 2019. Origonova.

Jaeger, Barrie. 2005. Making Work Work for the Highly Sensitive Person. McGraw-Hill Professional.

Sand, Ilse. 2016. Highly Sensitive People in an Insensitive World: How to Create a Happy Life. Original Danish title: Elsk dig selv – en guide for særligt sensitive og andre følsomme sjæle. (Loving Yourself – a guide for highly sensitive people and other delicate souls). Jessica Kingsley Publishers.

Cassil, Amanda. 2020. The Empowered Highly Sensitive Person: A Workbook to Harness Your Strengths in Every Part of Life. Callisto Media.

Vastaa