Kategoriat
Rajat

Koetko, että sinulla on turvallinen tila laskeutua lempeään ja suojaavaan yksityisyyteen?

Taivun ajattelemaan, että meillä jokaisella on oma turvan pinta-ala, jonne muilla ei ole asiaa. Tämä tila on sinun suoja, turva ja kasvun keskiö. Tähän tilaan palaamme ajatustemme ja tunteidemme kanssa, omaan arvokkaaseen ja ainutlaatuiseen itseemme, omaan syvimpään fokukseemme.

Jos tällaista perustaa ei ole ollut turvallisessa ja suojaisassa ilmapiirissä lapsena, sen suojeleminen ei välttämättä tule sinulta luonnostaan. Jos sinulle ei ole näytetty ja opetettu, kuinka saat kasvaa rauhassa, tulla nähdyksi ja kuulluksi, ehdoitta rakastetuksi ja suojatuksi – olo voi tuntua useinkin siltä kuin maaperällesi tunkeutuisi vierailijoita tuon tuostakin. Ja siksi rajasi ovat sinulle tärkeät – voi niin vallan tärkeät. Ne takaavat sinulle rauhan kasvaa, välittää itsestäsi, antautua sisäiselle turvallisuuden tunteelle ja tilan kokea vakauttavaa turvaa.

Onneksi koskaan ei ole liian myöhäistä vakauttaa omaa perustaa, rakennuttaa juuri sellaisia raja-aitoja tontillesi kuin tahdot. Sen ei tarvitse sujua leikiten, eikä edes ensimmäisellä tai toisellakaan kerralla. Riittää, että tunnet mahdollisuuden olevan olemassa. Silloin sinulla on avaimet taskussasi omien rajojesi remontointiin. Ja nämä avaimet ovat:

  • Halu ja tahto kuunnella itseäsi
  • Kyky kuulla tunteitasi ja niiden takana kuiskuttelevia viestejä
  • Toistot palata turvallisuuden tunteen äärelle, jolloin sisäinen turvallisuuden tunteesi vahvistuu
  • Kyky kehua ja huomioida itseäsi, onnistumisiasi ja edistymistäsi

Tutustu myös: Itsemyötätunnon ja sisimmän kriitikon koko blogisarjaan

Kun haluat enemmän yksityisyyttä

Sinun on hyvä huomioida ja tunnustella ajan kanssa, ovatko rajasi tällä hetkellä liian läpäisevät? Tunnusmerkkejä tästä ovat:

  • Kun koet, että sinun on vastattava jokaiseen kysymykseen, joka sinulle esitetään (huolimatta siitä, onko henkilö läheinen vai ei)
  • Sinun tulisi kertoa kaikki kaikille, sinun on vaikeaa pitää asioita yksityisinä

Sinulla on oikeus yksityisyyteen, pitää ne asiat itselläsi, jotka haluat pitää. Et ole velvollinen ottamaan koppia toisten esittämistä kysymyksistä, jos koet, että yksityisyyttäsi loukataan.

Voit käyttää seuraavia vaihtoehtoja tilanteissa, joissa koet rajojasi loukattavan:

  • ”Minusta ei tunnu hyvältä keskustella tästä aiheesta.”
  • ”Tähän asiaan liittyvät tiedot haluan pitää vain itselläni.” tai
  • ”Tämä on minun yksityisasiani.”

Joskus riittää, että on olemassa sanallinen takaportti. On aivan okei hieman peruuttaa, pohtia ja antaa omille tunteilleen ja ajatuksille aikaa.

Voit myös pohtia, onko jokin seuraavista ollut sinulle mallina lapsuudessa – millaiseen rajojen asettamiseen olet siis kasvanut

Tämä voi tehdä kipeää. Tarkoituksena ei ole etsiä vikoja ja puutteita, vaan pikemminkin tunnistaa. Kun tiedostat aiempia malleja, silloin voit myös päästää omista syvistä sisäisen häpeän tunteista lempeästi irti. Voit tunnistaa, valita, tutkia ja ymmärtää.

Kun rajat ovat osiltaan särkyneet
  • Jos sinulla on ollut vanhempi, jolle on ollut vaikeaa vetää rajaa lapsen ja itsensä välille, olet voinut joutua kannattelemaan sellaistakin taakkaa, joka ei ole ollut sinulle missään määrin kohtuullinen.
  • Jos sinulle on kerrottu sellaisiakin asioita, joihin et ikätasoosi nähden olisi ollut vielä kypsä, on hyvin luonnollista, että olet oppinut kantamaan liian suurta vastuuta asioista, jotka eivät kuulu sinun kannateltavaksi.
  • Tällöin onkin hyvä tehdä rajanvetoa sen välille mikä kuuluu sinulle ja mikä toisille. Voisitko kenties päästää osasta asioita irti? Keventää oloasi? Mitä se voisi juuri nyt olla?
Kun rajat on oppinut asettamaan liian jyrkiksi
  • Jos lapsena olet joutunut elämään ympäristössä, jossa olet joutunut jatkuvasti suojautumaan, usein rajat vetää jyrkästi aikuisenakin toisille
  • Oletko joutunut suojautumaan ja piirtämään ääriviivasi kauemmas kuin olisi tarve? Olisiko helpottavaa onnistua päästämään myös lähemmäksi turvallisia ja lämpimiä ihmisiä?
  • Merkkeinä liian jyrkistä rajoista ovat toistuvat tilanteet, jolloin hyväksikin koettu ele tuntuu uhkaavalta
  • Tunteiden näyttäminen ja käsittely voi olla myös haastavaa
  • Voi tuntua liian jyrkkien rajojen vuoksi vaikealta solmia ihmissuhteita, kertoa itsestään ja elämästään kenellekään – näin tahtomattaan asettaa itsensä yksinäiseen elämään
  • Voitkin pikkuhiljaa antautua kohti turvallisia ihmissuhteita ja antaa niille mahdollisuuden. Anna itsellesi aikaa. Niistä lähtökohdista, jotka sinulle ovat juuri nyt sopivat.
Kun rajat muuttuvat jatkuvasti ympäristön muuttuessa
  • Vanhempi, jolle on vaikeaa vetää rajoja opettaa usein myös lapselle liian joustavat rajapinnat.
  • Tämä on voinut siirtyä aikuisuuteen siten, että omaa olemusta, mielipiteitään, arvojaan ja mielenkiinnon kohteitaan vaihtaa ympäristön ja olosuhteiden mukaan.
  • Luonnollisesti olo on kuormittunut ja huomaatkin usein varmasti joutuvasi tilanteisiin, joiden jälkeen jälkeenpäin mietit miten et osannut pitää rajoistasi kiinni.
  • Tällöin oman identiteettisi vahvistaminen ja rajojesi asettaminen on elintärkeää, muuten vaarana on mm. uupumus ja oman itsensä kadottaminen.

Lapsuuden rajojen asettamisen tutkiminen auttaa ymmärtämään nykypäivän toimintatapoja. Kun yhdistät, mistä tapasi rajojen asettamiseen periytyy, saat kiinni niistä hetkistä, jolloin voit tehdä sinua suojaavia valintoja.

Tarkoituksena ei ole siis velloa epätäydellisen lapsuuden hetkissä, ainoastaan poimia punaisen langan pää, jolloin ymmärryksesi ja itsetuntemuksesi on mahdollista avarasti kasvaa. Sinun suojaa vahvistaen.

Sopiva tasapaino syntyykin nyt harjoittelun kautta

Ei ole lainkaan epätavallista, että rajat ovat etsinnässä nyt, jos ei niiden kanssa ole saanut opastusta ja tukea. Toisilla rajat voivat olla liian tiukat töissä, perheen kesken niitä ei ole lainkaan. Toisilla on ystävien kanssa liian joustavat rajat ja kotona taas liian jyrkät ja etäiset.

Kyse onkin tasapainon löytämisestä. Se kysyy uteliaisuutta, avointa mieltä ja halua peilata omaa elämää ja tunteitaan. Silloin löytyy hyvinvointi – sieltä kaiken keskeltä, sinun sydämestä ja omasta turvan tilastasi.

Voiko tasapainon siis saavuttaa? Voi. Ja nyt annankin aika yleispätevän raamin, jolla voit alkaa tehdä remonttia rajojesi kanssa.

Rajojesi ydin on oltava vakaa jokaisella elämän osa-alueella

Mitä se sitten tarkoittaa? Tasapainoisille ja terveyttä edistäville rajapinnoille asetetaan remontin avulla rajat, joista ei lipsuta, mutta myös rajat, joista voidaan tilanteiden mukaan joustaa.

Jämäkät rajat suojaavat sinua ja pitävät sinulle haitalliset asiat pois luotasi. Joustavien rajojesi avulla päästät sisimpääsi ja lähelle niitä asioita, jotka ruokkivat ja ravitsevat sieluasi.

Kun pyrit asettamaan rajasi tästä näkemyksestä käsin, sinussa säilyy ainutlaatuinen yksilöllisyys. Tulet huomatuksi omana ainutlaatuisena itsenäsi, sinun arvoistasi käsin, kyvyistäsi, olemuksestasi. Olet olemassa näkyvänä itsenäsi. Persoonana.

Vasta tällöin voit tuoda esiin joustavampia rajoja niille ihmisille, jotka tekevät sinulle hyvää. Ihmisille, jotka jakavat kanssasi samoja mielenkiinnon kohteita ja arvomaailman.

Kun oma identiteettisi on selkeä ja sillä on ääriviivat, voit myös puolustaa itseäsi niiden asioiden suhteen, jotka tuntuvat pahalta ja vahingoittavat.

Jokainen aita kaipaa huoltoa, maalia ja kunnostusta aika ajoin – samoin aita valitaan laadultaan eri tarkoitukseen

Ei ole samantekevää, millä tavalla suojaat oman tonttisi. Vankiloissa on kalterit, puutarhoissa kevyitä aitaelementtejä. Jokainen meistä tarvitsee eri tarkoitukseen erilaiset rajanvedot.

Jos huomaat jatkuvasti tulevasi loukatuksi emotionaalisesti, on syytä kiinnittää huomiota emotionaaliseen rajapintaan. Jos huomaat, että kaikki ja jokainen voi vaikuttaa sinuun, sinun on vahvistettava omaa sisintäsi. Reikä ja rikkouma aidassa tulee korjata. Hyvinvointisi vuoksi. Kun kykenet tähän, on helpompaa huomioida rajojen joustavuutta – vaivattomampaa joustaa myös perusturvasta käsin.

Kuinka sitten voit kuunnella ja tutustua juuri niihin asioihin, jotka pidät suojassa ja kuinka kykenet joustamaan tarvittaessa?

Voit kokeilla seuraavaa RAIN -harjoitusta. Oli kyseessä arvosi, taloutesi, kehosi, sisäinen turvallisuuden tunteesi tai aivan mikä tahansa, tällä onnistut. Tämä ei ole pikakelaus, eikä pika-apu. Mutta sillä, että sitoudut kerran viikossa puoleksi tunniksi harjoituksen tekemiseen, alat saada rajoillesi vahvistusta. Kaupan päälle vahvistat tunnetaitojasi.

Tällä harjoituksella pystytetään vankat ja perustavat rajat. Ja silloin, kun ne löydät, voit olla juuri sitä, mitä olet – arvostaa itseäsi ja odottaa sitä myös toisilta. Huomata, että terveet rajat ovat avain hyvinvointiin, niin itsesi kanssa kuin ihmissuhteissasikin.

Tässä vaikeinta on se, että aloitat. Muu seuraa luontaisesti perässä, kun maltat pysähtyä ja antaa tunteillesi tukea. Kun maltat hiljentyä kuulemaan niiden takana olevat viestit. Silloin saat kiinni siitä, mihin haluat rajasi tästä lähtien asettaa. Lupaan, että tällä opit. Ja muutos on juuri sinun näköinen.

RAIN -harjoitus sinun avuksesi

Tämä RAIN -harjoitus on alunperin meditaatio -opettaja ja psykologi Tara Brachin kehittämä. Samaa harjoitusta voi käyttää moneen eri tarkoitukseen, sillä tässä keskitytään tunnistamaan, tutkimaan, olemaan arvottamatta ja takertumatta eli puhtaasti sallimaan. Siten harjoittelu on myös hyvin mielekästä ja opettavaista – sinun ei tarvitse kieltää mitään itseltäsi, ottaa vain lempeästi vastaan.

Opit olemaan itsellesi läsnä ja lempeästi ankkuroitumaan nykyhetkeen. Harjoituksen jälkeen saat palkita itsesi jollain sinua hellivällä tavalla.

Rain tulee sanoista:

  • Recognize – Tunnista
  • Allow – Salli
  • Investigate – Tutki sekä
  • Nourish / Non-attachment – Hoivaa itseäsi/Suojaa itseäsi

Ja näin aloitat:

1. Tunnista hetki, kun epämääräinen olo rajojesi kanssa nousee pintaan.

Se voi olla vihaa, pelkoa, epävarmuutta tai ahdistustakin.

Tunteidemme takana/alla on aina enemmän kuin alussa tunnemme, koemme tai huomaamme. Anna itsellesi aikaa tutkia ja tunnistaa, mitä sinussa nousee pintaan.

Vaikka voisi ajatella tämän olevan helppoa, tämä ei ole ollenkaan itsestäänselvää.

Joskus keho voi olla hyvä väylä huomata, että olo tuntuu tukalalta tai turvattomalta. Huomioi kehossasi tuntuva tuntemus.

  • Huomaatko ylivirittyneesi tai menneesi kierroksille?
  • Vai lamaannutko?
  • Tuntuuko kireyttä lihaksissa?
  • Onko olo jotenkin epämääräinen?
  • Uskalla pysähtyä epämääräisenkin tunteen äärelle tekemättä tuntemukselle mitään. Varaa itsellesi aikaa 10–30 minuuttia. Voit todeta mielessäsi tai miksei vaikka ääneenkin itsellesi: ”Nyt huomaan että minua ahdistaa, minuun koskee, minua pelottaa.”

2. Salli tuntemukset, anna niiden olla ja tulla

Luontainen taipumuksemme on koittaa päästä vaikeista tunteista mielellään äkkiä eroon. Usein toivomme löytävämme pikaista helpotusta olotilaan.

Tämä on mitä inhimillisintä, mutta harvoin pitkäkestoisesti kovin toimivaa. Tämä kohta on hetki, jolloin tarkoituksena onkin sallia epämiellyttävä tunne, lakata taistelemasta vastaan. Voit vain antaa tunteen tulla, tehdä sille tilaa.

Voit ajatella että hengität tunnetta kohti. Tässä kohdassa voit myös nimetä tunteen, jos kykenet. Voit arvioida tunteen voimakkuutta asteikolla 1–10. Jos tunne tuntuu 8 voimakkuudella, kysy tunteelta onko sen tarpeen vielä voimistua.

Anna tunteen nousta huippuunsa. Se ei kestä ikuisesti. Kun tunne on kohdannut huippunsa, se alkaa ennemmin tai myöhemmin hellittämään.

Voit vielä sanoa itsellesi mielessäsi:

”Nyt saa tuntua ja koskea.”

”Olen tässä itseäni ja tunteitani varten.”

”Huomaan sinut, en jätä sinua yksin”.

3. Tutki tunnekokemustasi

Kun tunteen sallii, tulee vapaata tilaa tutkia sitä. Sinun ei tarvitse löytää ratkaisua. Voit vain tutkia halulla ymmärtää kokemustasi.

  • Mikä tämän tunteen/kokemuksen laukaisi?
  • Onko tämä tunne/kokemus tai tuttu minulle jostain menneisyydestäni?
  • Liittyykö tunteeseen jokin kipeä muisto, kätketty pelko?
  • Mitä minun olisi nyt hyvä saada kuulla itseltä itselleni?
  • Mitä tarvitsisin nyt ja kuinka sen voin itselleni antaa?

4. Hoivaa / Suojaa itseäsi. 

Neljännen kohdan tärkein kysymys on sinulle: ”Mikä olisi minulle viisaudella räätälöityä rakkautta juuri nyt?”

Joskus riittää, että hoivaamme itseämme

  • Kehoa hoitavalla ruualla
  • Raittiilla ilmalla kävelylenkillä
  • Päiväunilla
  • Rauhoittavalla teellä
  • Lämpimällä suihkulla
  • Kannustavalle ystävälle soittamisella
  • tai ihan vaan hengittämällä itsemme kanssa rauhassa

Hoivaa ja suojaa sinua itseäsi tämän harjoituksen jälkeen. Mikä olisi sinulle kaikkein hoivaavinta? Mitä mielekästä voisit itsellesi antaa?

Tässä on vielä rajat -työkirja sinulle avuksi. Anna työkirjalle aikaa. Anna itsellesi se, jonka ansaitset.

<3 Veera

Instagram veerajahn

Facebook Eheyden Lähde

[email protected]

Lähteet mukaillen

Katherine, Anne. 2000. Where to Draw the Line: How to Set Healthy Boundaries Every Day. Touchstone.

Katherine, Anne. 1998. Boundaries: Where You End And I Begin: How To Recognize And Set Healthy Boundaries. MJF Books.

Katherine, Anne. 2004. When Misery is Company: End Self-Sabotage and Become Content. Hazelden Publishing.

Najavitz, Lisa M. 2002. Seeking Safety. Guilford Publications.

Lue myös:

Mistä sinä alat ja mihin sinä loput?

Missä kulkevat sinua suojaavat rajasi?

Rajat tulevat todeksi peileistä, joihin katsomme – ilman peiliä emme voi nähdä itseämme

Vasta, kun näet itsesi, voit osoittaa rajasi suojasta käsin

Näin aloitat rajojesi rakentamisen ja suojasi tunnistamisen – itsearvostuksesi kannattelevan voiman syleilyssä

Kun olet kaikkea kaikille, olet vierainta itsellesi

Vastaa