Kategoriat
Häpeä

Kirjoittaminen tuo rauhaa myrskyisiin ajatuksiin ja helpottaa tunteiden käsittelyssä – Kokeile tunnetyökaluja

Tiedätkö sen helpottavan tunteen, kun voit jakaa kokemuksiasi toisen kanssa? Kun toinen on läsnä ja kuuntelee? Kun tunteet tulevat jaetuiksi ja peilatuiksi?

Murheiden jakaminen helpottaa pikkuhiljaa oloa, jäsentää ajatuksia ja luo yhteenkuuluvuuden tunnetta. On lupa olla haavoittuvainen, tuntea olevansa turvassa, tulla ymmärretyksi omana itsenään. Kuunteleva ystävä keventää taakkaasi ja olo tuntuu helpottuneelta myös kehossa, rentouttavalta. Saa tukeutua toiseen.

Joskus on niitä hetkiä, kun ei saa aikatauluja sopimaan yhteen. Osan asioistaan haluaa pitää myös salaisuutena ihan vain itsellään. Jos olet erityisherkkä, kuten minä, syvällinen prosessointi on luontaista sinulle. Nyt kerron sinulle tavasta, jota voit harjoittaa ihan itseksesi. Ihan koska tahansa ja milloin vain.

 

 

Ota avuksi kirja, johon voit kirjoittaa tunteistasi

Kirjoittaminen auttaa silloin, kun mieli myrskyää. Se helpottaa ajatuksien jäsentämistä. Tunnetaidot ovat taitoja, joita voit opetella ja harjoitella – hyvinvoinnin tekona itsellesi. Vaikka et olisi koskaan ollut kirjoittaja, kokeile, miltä tuntuu tuoda ajatuksia paperille.

Voit aloittaa sillä, että kirjoitat päivästäsi, millainen se on ollut, mitä olet tuntenut, mitä olisit kaivannut, mistä olet ollut tänään kiitollinen, mitä arvostat, mistä voisit karsia?

 

Voit kokeilla tietoista, hyväksyvää ja läsnäolevaa kirjoittamista

Tämä ei ole rentoutumista, eikä mielen tyhjentämistä. Tämä on ikään kuin askel taaksepäin, jotta voit huomata miltä sinusta tuntuu ja miten tunteet tuntuvat kehossasi. Hyväksyvästi ja huomaten, niille tilaa tehden ja sen, mitä ne saavat aikaan.

Emme voi muuttaa itsestämme mitään sellaista, jota emme havaitse. Emme myöskään kasvattamaan mitään, emmekä keskittymään mihinkään, jos emme huomaa. Joten…

  • Huomaa tunne, ajatus tai toimintatapa (Anna vain olla, pyrkimättä eroon, ihan vain huomaa.) Voit huomata esimerkiksi pelkääväsi tai uteliaisuutta, mutta tunnetta ei tarvitse suurentaa, eikä pienentää. Voit ajatella, että pitäisi siivota. Jokin ihmissuhde saattaa kaihertaa mieltä. Ajatukset saa vain olla. Ihan vain ja siinä, kivasti vierellä. Kirjaa niitä itsellesi ylös.
  • Kun saat kiinni siitä, mitä haluat tarkastella, tutki uteliaasti, mitä se on.
  • Mistä se voisi kertoa? Onko se toistuvaa? Vertailetko itseäsi toisiin? (Anna vain ajatusten tulla. Ihan ja vain virrata.)
  • Oli kokemus, ajatus tai tunne mikä tahansa, hengitys on aina ankkurina, jolla voimme antaa ajatuksien lipua. Voit vain keskittyä hengittämään, syvään. Näin keho ja mieli rauhoittuu. Vaikka ajatukset harhailisi, tuo huomio vain uudestaan aina itse tehtävään.
  • Voit seuraavaksi havainnoida. Mitä tapahtuu? Miltä tuntuu? Ei tarvitse arvioida, päätellä, eikä analysoida. Saa vain havainnoida.
  • Mitä huomasit? Mitä voisit asioille tehdä tai mistä karsia? Mistä päästää irti? Mitä tutkia hieman enemmän?
  • Sano itsellesi kiitos. Ihan ja vain siitä, että olet tehnyt ison harjoituksen.

 

Tunteiden äärelle pysähtyminen mahdollistaa tiedostamisen taidon. Kykenet hahmottamaan, kuinka tunteet näyttäytyvät elämässäsi. Paperille tuodut ajatukset eivät tunnu enää yhtä suurilta. Niiden painolasti laskee sanojen hahmottuessa kirjaasi.

Kir­joit­ta­mi­nen jä­sen­tää ja sää­te­lee tun­tei­tamme. Suru aset­tuu aal­to­jen kei­nun­nak­si paperilla. Ilon ja onnen kuiskaukset voi laittaa muistoiksi paperin kannattelevaan pintaan. 

Sen sijaan, että tunteet myrskyäisi mielessä, voit pysähtyä ajatuksiesi ja tunteidesi kanssa. Voit tutkiskella olotilaa, ystävystyä tunteidesi viestien kanssa. Ei haittaa, vaikka pisteet ja pilkut eivät ole paikallaan. Voit vain uteliaasti keskittyä oivaltamaan itsestäsi uutta.

 

 

Tunteet ovat kuin aaltoja

Kivuliainkin viha rauhoittuu, kun sen äärelle pysähtyy. Rauhoittuminen mahdollistaa jäsentämään päällimmäisen tunteen takana olevia viestejä.

Usein päällimmäisen tunteen takana piilee vasta muita tunteita, tarpeita, toiveita, pelkoja ja aitoutta. Harvoin sanomme ääneen asioita, joita kaipaamme, ellei siihen tietoisesti ole opetellut. Usein keskustelua käydään vain aalloista, pintapuolisesti.

 

 

Ohjauksessa usein piirrän aallon harjanteen asiakkaan kanssa. Tutkimme päällimmäistä tunnetta ja jäsennämme sitä. Pikkuhiljaa aallon sisältä alkaa paljastua muita tunteita.

  • Hahmotetaan, että tunteilla on viesti
  • Ei ole olemassa hyvää eikä pahaa tunnetta, tunteet ovat aina tilannesidonnaisia
  • Lisätään ymmärrystä siitä, mitä kaipaa elämään enemmän
  • Kuinka sitä voisi tavoitella
  • Mistä voisi karsia, jos negatiivisia tunteita on enemmän
  • Tutkitaan, kuinka olisi mahdollista saada tuntea enemmän positiivisia tunteita

 

Kun meren pinnan alle katsotaan lempeydellä, saattaakin tunneaallon takaa löytyä aivan muuta. Se, mitä valaisemme, tulee näkyväksi. Sen, minkä huomioimme, kasvatamme myös tietoiseksi itse itsellemme.

Harvoin tulee ehkä ajatelleeksi, että pelko ja rakkaus ovat vastapareja. Paljon puhutaan vihasta ja rakkaudesta, vaikka tunteet ovat molemmat tunnemyrskyjä itsessään ja todella lähellä toisiaan.

Pelko luo välillemme kuitenkin  ymmärtämättömyyden ja eristää meitä toisistamme kaikkein eniten. Viha on kuitenkin tunteena vain ohimenevä ja laantuu pian suruksi, kaipaukseksi ja yksinäisyydeksi. Pikkuhiljaa kohti kurotellen rakkauden pariin.

Raivon takana on aina pelko. Syvä tunne kuulluksi tulemattomuudesta ja ymmärtämättömyydestä. Pelkoa kantava ihminen turvautuu suojakuoriin ja muureihin, vaikka kaiken takana on aina rakkauden tarve. 

Kuinka sinä voisit toimia enemmän rakkauden kuin pelon kautta?

 

Tunneaaltojen ja omien tunteidensa äärelle pysähtyminen lisää itsetuntemustamme.

Taitoa kuunnella itseämme tarvitsemme myös siinä, kuinka kurottelemme kohti toisia. Jos emme kykene ottamaan vastaan omia aaltojamme, emme voi tehdä sitä myöskään toisen kanssa. Se kuinka tunnemme itsemme on suoraan verrannollinen siihen tasoon, jolla voimme kohdata toisen.

 

Sinäkin voit katsella tunteitasi kuin rannalta, ohi meneviä ja lipuvia aaltoja. Uteliaasti tutkia, millaista on pinnan alapuolella ja kirjoittaa aalloista. Kokeile ja huomaat, mitä tarkoitan. Saatat yllättyä.

 

 

Vaikeita ajatuksia voi kirjata myös kirjeeseen, jota et koskaan lähetä vastaanottajalle. Kirjoita vain itsellesi, jäsentääksesi kaikkea, mitä tunnet.

Kirjoita vaikeana hetkenä

  • Miltä sinusta tuntuu?
  • Mitä kaipaat?
  • Mitä toivot?
  • Mitä pelkäät?
  • Miksi?
  • Missä tilanteessa?

Joskus näin on helpompaa aloittaa keskustelu toisen kanssa, rauhoittuneena ja omista tunteistaan ja tarpeistaan tietoisena.

Kun lähestyt toista, tee se tunnetasolla. Kerro, miltä sinusta tuntuu, miksi, mitä toivot, mitä pelkäät, miksi.. (palataan myötäelävään vuorovaikutukseenkin myöhemmin lisää..)

 

 

Kynä on kuin väline kanavoida omia tunteitaan ja ajatuksiaan

Ei ole olemassa kirjoittajaa, joka ei olisi opetellut taitoa kirjoittaa. Vaikka et tähtäisi kirjailijaksi, kirjoittamisen taito rauhoittaa ja kulkee mukanasi.

Omien ajatusten ymmärtäminen ja niihin tutustuminen tuo selkeyttä ja ymmärrystä itseä kohtaan.

Tietoinen läsnäoleva kirjoittaminen 8 viikon ajan parantaa jo muistia, luo tyyneyttä ja kasvattaa kytköstä omiin tunteisiin.

Myöhemmin omien tekstien lukeminen opettaa ja voi tuottaa myös iloa. Huomaat kehittyväsi jatkuvasti ja tuntevasi itsesi paremmin.

Alat oppia

  • Kuinka reagoit
  • Miksi reagoit, niin kuin reagoit
  • Mitä toimintasi taustalla on
  • Ymmärrät, että tunteet itsessään eivät ole hyviä, eivätkä pahoja, ne ovat tulkinnoistamme syntyviä

 

Kun huomaat, kuinka inhimillisissä tilanteissa koet vaikeita tunteita, voit tarjota itsellesi myös myötätuntoa.  Saat aivan erilaisen yhteyden itseesi.

Itsemyötätunnon harjoittaminen tuo rauhallisuutta ja lempeyttä elämääsi.

Itsesi kuuntelu on yllättävän rauhoittavaa ja maadoittavaa. Lisäämällä itsetuntemustamme voimme oppia kärsivällisemmiksi ja aaltojen voimakkuus laantuu, kepeäksi lainehdinnaksi.

Mitä enemmän harjoittelet, sitä vähemmän on tarvetta myöskään suojautua, piiloutua ja hyökätä. Voit oppia kertomaan syvemmistä tuntemuksista, pinnan alla tuntuvista ihmisyyden ydinasioista. Niistä, joita hahmottamalla pääset myös lähemmäksi muita.

 

Hanki itsellesi muistikirja, johon voit kirjoittaa sekä arjesta, että vaikeimmistakin hetkistä. (Media vie jo valtaosan huomiostamme, saat pienen lepohetken älylaitteista.)

Palatessasi kirjan ääreen arkisten ilojen huomaaminen rauhoittaa ja tuo hymyn kasvoillesi. Kirja saa olla sinun salaisuus, sinun näköinen ja tuntuinen. 

Kun myöhemmin palaat kirjan ääreen, tutustut myös itseesi uudelleen. Ajan kuluessa aiempien tekstien lukeminen näyttää myös sen, kuinka

  • Olet kasvanut
  • Oppinut elämästä
  • Itsestäsi. Pidäthän tunteistasi huolta.
 

Voit aloittaa oman elämäsi tarinan läpikäymisen ja sanoittamisen Paljon kaikesta- kirjalla

Usein häpeästä ja vaikeista tunteista keskusteleminen ja niiden käsitteleminen on helpompaa myös ohjauksessa, kun on jäsentänyt ensin itse itselleen sen kokemista ja sitä, kuinka ne elämässä näyttäytyy.

Suuri määrä terapeutteja kirjoittaa kirjoja juuri siksi, että ohjauksessa omia asioita ei voi tuoda esiin. Jokaisesta ammattilaisesta tulee kuitenkin inhimillisempi, kun tutustuu heidän tarinaan. Auttajan oman kärsimyksensä ymmärtäminen, sen tiedostaminen ja siitä ylipääseminen ovat edellytyksiä toimia auttamistyössä. (Mukaan lukien työnohjaus)

Itse koen parhaimmat ammattilaiset ihmisinä, kärsimyksen tunnistajina ja avoimina oman elämänsä suhteen. (Mm. Harri Virtanen, Emilia Kujala…)

Juuri menehtyneen ja syvästi kunnioittamani muusikon Pave Maijasen painavia ja kauniita sanoja lainatakseni:

”Koeta niitä rohkaista
Jotka päätöksissään horjuu
Sillä jokainen
Joka apua saa
Sitä joskus tajuu myös antaa
Tajuu myös antaa..”

 

Näin aloitat

Joskus mieli on aivan tyhjä, eikä oikein tiedä, mistä aloittaa. Tällöin voit käydä kanssani vuoropuhelua kirjani avulla ja huomata, kuinka vaikeista asioista kykenee selviämään – meistä jokaiselle osuu vastoinkäymisiä. 

Niistä on mahdollista ammentaa sisäistä voimaa ja kasvattaa joustavuutta eli resilienssiä. (Resilienssiin palataan myöhemmin vielä lisää.)

Kun kriisistä tai vaikeasta ajasta on kulunut jo aikaa, tällöin..

Voit aloittaa Paljon kaikesta-kirjasta, johon olen koonnut pohdintakysymyksiä ja tehtäviä. Näin sinun ei tarvitse aloittaa tyhjästä. Kirjan ja elämäsi vastaukset voit ottaa mukaan myös ohjaukseen.

Akuutissa kriisitilanteessa kuitenkin keskity itsesi voimaannuttamiseen ja arkisten toimintojen ylläpitämiseen. (Lue lisää kriisin vaiheista täältä.)

Kun aikaa kuluu, on mahdollista pohtia elämänarvoja uudelleen. Tällöin on oikea aika käydä syvällistä itsetutkiskelua lävitse.

On myrskyisiä hetkiä ja arjen kauniita iloja, joiden kokoamisesta kirjaasi voit nauttia koska tahansa. Voit kantaa kirjaa mukanasi ja koota sinne voimalauseita ja inspiroivia ajatuksia. Palaa niiden ääreen, kun on vaikea hetki.

Mikä sinua voisi odottaakaan, jos uskaltaisit puhua enemmän häpeästä ja kipeistä tunteista? Uskotko, jos kerron, että aina on olemassa ratkaisu?

♡ Veera

 

 

Lähteet mukaillen:

Myllyviita Katja. Tunne tunteesi. 2020. Duodecim.

Kabat-Zinn Jon. Mindfulness. Tietoisen läsnäolon perusteet. 2020. Viisas elämä.

Takanen Kimmo. Tunne lukkosi. 2011. WSOY.

 

Vastaa