Kategoriat
Häpeä

Itsetuntosi on perusta ja itsetuntemus ponnahduslauta – aivan kaikelle arvokkaassa elämässäsi

Koetko, että sinulla on hyvä itsetunto? Rakentuuko se aidon itsetuntemuksen varaan vai onko se epäaitoa itsetuntoa? Entä jos voisitkin luottaa itseesi hieman enemmän? Uskoa, että olet arvokas sellaisena kuin olet? Ihanana kokonaisuutena?

Hyväksyminen ja armollisuus oman itsensä äärellä kannattaa

Itsetunto on monille meistä arkikielestä tuttu ilmaus. Puhutaan paljon siitä, kuinka jonkun itsetunto on hyvä tai huono, mutta kyse ei ole siitä, että se on vain joko tai, ennemminkin sekä että.

Itsetunto on nimittäin tilannesidonnaista, eri tilanteissa eri tavalla suhtautumista omaan itseen. Joten jos olet kamppaillut sen kanssa, voit onnitella itseäsi. Se on tervettä.

Saattaa tuntua lohduttavalta, että ei ole yhtäkään ihmistä, joka ei olisi tuntenut joskus samoin kuin sinä. Niinä hetkinä, kun olet ollut surullinen, minäkin olen ollut.

Tyhjyyden tunnekin on ollut minulle tuttua. Olen ollut samassa tilanteessa – rakentanut itseäni uudelleen moneen kertaan. Kirjaimellisesti herännyt tuhkasta uudelleen. Mutta ne on olleet juuri ne kasvunpaikat, joilla joustavuus on kehittynyt ja itsetuntemus syventynyt. Mulla onkin itse asiassa semmonen työkalupakki joustavuuteen, jota kovin monella ei ole. Mutta se on tullut myös sellaisen polun kautta, jota en toivoisi kenellekään muulle.

Ja tänään haluan auttaa sua tutustumaan itseesi voimaannuttavasti taas parilla työkalulla sieltä työkalupakista. Itsetuntemus on nimittäin todella suuri ponnahduslauta. Autan tekemään sen käännöksen, sinne sisimpään. Sieltä ne vastaukset nimittäin löytyy. Aivan kaikkeen. Kun elämää elää sielustaan käsin, olo on harmoninen.

“Opettele päästämään irti, sillä se on onnellisuutemme salaisuus.”

-Buddha

Päästäthän irti

Ensimmäisenä voit päästää irti siitä uskomuksesta, että elämässä tarvitsisi kilpailla jonkun kanssa. Seuraavaksi siitä, että kaiken tulisi olla jotakin ja tietyllä tavalla.

On uskomatonta ajatella, kuinka moni vertailee itseään johonkin ihannetilaan. Mutta se onkin juuri se olennainen pysähdyksen paikka… se, kun siitä ymmärtää irrottaa. Vertailu ei nimittäin johda mihinkään, kun haluaa uskaltaa luottaa itseensä enemmän. Vertailu sulkee oman tien kulkemisen mahdollisuuden. Se vie kauemmaksi itsestään.

Ne on ne suurimmat uskomukset, jotka jarruttaa. Ja kaikki niistä kumpuaa sisäistetystä häpeän tunteesta. Annetaan häpeälle siis lempeä halaus. Häpeä ei nimittäin tykkää rakkaudesta. Se paranee sen vaikutuksesta.

Voit kokeilla hengittää pari kertaa syvään, laittaa vasemman kätesi sydämesi päälle ja sanoa ääneen siinä itsellesi ”olen hyvä tällaisena kuin olen.” Saattaa tuntua tyhmältä, mutta kokeilepa pari kertaa aina silloin tällöin, kuinka mukavalta se tuntuu 😊 Voit vaihtaa lauseita sellaisiksi, jotka tuntuvat hyvältä. Itsemyötätunto on harjoitettuna voimaannuttavaa. Keho ei nimittäin erota, mikä sitä koskettaa. Fyysinen kosketus saa aikaan oksitosiinin erittymistä ja sillä on rauhoittava vaikutus. (Palataan itsemyötätuntoonkin tuonnempana lisää…)

Haavoittuvaisuus on vaalittavaa

Haavoittuvaisuutensa kohtaaminen ja sen esille tuominen on itse asiassa ainut oikea tie päästää irti liiallisista häpeän tunteista – niin uskomaton paradoksi kuin se onkin. Ei järjellä selitettävissä, mutta sydämellä tunnettavissa.

Ja oman haavoittuvaisuuden kohtaaminen on kaikkein tärkeintä hyväksyen. Voima nimittäin kumpuaa sieltä sun sisältä, ei kiinnittämällä ulkoisiin asioihin huomiota. Ja saat kohta parikin työkalua, joita voit käyttää.

Pääset kohta hahmottamaan oman elämäsi tarinan, oman itsen aliarvostamisen merkkien tunnistamista ja keinoja parantaa itseluottamusta. Ensiksi kuitenkin palataan sinne juurille, jotta ymmärtää kokonaiskuvan. Siksi, että voit päättää, mitä mukanasi kannat ja mistä haluat päästää tarinassasi irti.

Itsetunnolla on perusta

On tärkeää ja varsin lohduttavaa ymmärtää, että itsetuntomme kehittyy jo varhain vuorovaikutuksessa muiden kanssa. Pohja sille on muodostunut jo lapsuudessa ja nuoruudessa.

  • Siinä ympäristössä, jossa olemme eläneet lapsuuden ja nuoruuden, ne hiekkalaatikkoleikit muiden kanssa ja nuoruuden hurjissa hormonimyräköissä koetuissa mahtavuuksissa ja surkutteluissa. Toisten seurassa opittu on kaikki tämän päiväistä kokemusmaailmaa. Osa sitä uskomuspankkia omassa itsessä.
  • Jokainen ihminen on ollut osana sen kehittymisessä, hyvällä tai huonolla tavalla. Sellaista elämää ei olekaan, jossa kaikki olisi ollut täydellistä. Ei kenelläkään.
  • Perinnölliset kasvutekijät vaikuttaa aina itsetunnon kehittymiseen, niiden ymmärtäminen auttaa hahmottamaan sitä, mitä haluaa muuttaa ja sitä, mitä pitää arvokkaasti itsellään mukana omasta taustastaan.

”Tapa palauttaa rauha, vapaus ja psykologinen tasapaino loukkauksen jälkeen, on antaa anteeksi. Vain siten voimme parantaa haavan ja estää kaunaa lamauttamasta meitä.”

– psykiatri Demian Bucey

Lapsuus on vain osa elämää

Itsetuntoa voi vahvistaa läpi elämän, vaikka pohjalla olisikin hieman säröjä. Aito ja hyvä itseluottamus perustuu oman itsen tuntemiselle ja hyväksymiselle, kaikille elämän tuomille kolhuillekin. Ja tässä tulee mukaan taito uudelleen tulkita omaa elämää. Ja nyt autan sut alkuun.

Hyvä itsetunto ei ole

  • Sama asia kuin itsevarma ulkoinen esiintyminen ja menestyminen eli ne maskit ja roolit. (Jokaisella meistä on rooleja, mutta maskin kanssa eläminen ei ole autenttisuutta.)
  • Yhtä kuin sosiaalinen rohkeus (Ujot, introvertit ja erityisherkät voivat omata hyvän itsetuntemuksen ja itsetunnon, vaikka eivät ole jatkuvasti äänessä. Ujous ei ole periytyvää, se on tilannesidonnaista. Erityisherkkyys on. Kyse on aste-eroista, jos vertaa enemmistöön. Ja siksi sen häpeän tiedostaminen on niin tärkeää. Vertailu aiheuttaa häpeää.)
  • Yhtä kuin äänekkyys
  • Sitä, että polkee toisia alaspäin ja menestyy toisten kustannuksella
  • Sitä, että näkee itsensä aina hyvässä valossa

Antaudu sisäiselle työlle

Kolhujaan ja haavojaan voi valaista lempeällä valolla ja myötätunnolla. Niiden valaiseminen auttaa niitä paranemaan. Oman tarinansa hyväksyminen luo perustan ja ponnahduslaudan eheyteen. Kun itseään arvostaa, kykenee tekemään sen myös muiden kohdalla.

Arvostuksen oppii sisäistä työtä tekemällä. Ensimmäinen asia on huomata, aliarvioiko itseään turhaan. On käännettävä katse sinne sisimpään. Omaan sisäiseen lapseen. Ethän siis aliarvosta itseäsi ja omaa tarinaasi?

Huonommallakin itsetunnolla voi tähdätä onnellisuuteen ja merkityksellisyyteen

Huono itsetunto saa näkemään itsensä korostuneen huonona ihmisenä ja se on kielteisesti painottunutta. Usein silloin asettaa liian kovia tavoitteita itselleen.

Oma ihanneminä voi siintää jossakin kaukana saavuttamattomissa. Niissä suoritusten tuomissa onnellisuuspanoksissa. Silloin jää nauttimatta onnistumisista, tästä hetkestä, niistä supervoimista, joita sinulla jo on.

Huonon itsetunnon huomaaminen on jo todella iso asia! Ja niissä sopivien tavoitteiden asettamisessa auttaa ääripäiden kautta hakeminen kohti keskitietä. Keskitielle pyrkiminen tuo onnistumisen kokemuksia.

Riittävän hyvä on tämän päivän täydellinen

Voit käydä kohdat läpi ja asettaa itsellesi kaksi ääripäätavoitetta jokaisen asian kohdalla. Löydät itsellesi kultaisen keskitien tavoitteita niitä tutkimalla.

Voit soveltaa työkalua missä vain ja milloin tahansa, ihan millä tahansa elämän osa-alueella. Ja muista ne alun tarinan uskomukset. Teet tämän vain itseäsi varten.

  • Siisteys
  • Raha-asiat
  • Liikunta
  • Syöminen
  • Ulkonäkö
  • Ura
  • Harrastukset
  • Ihmissuhteet

Huomasitko jotain kohtuutonta? (Se on se vertailu.. some ja ylläpitävät uskomukset..)

Kannusta itseäsi

Harjoittelemalla kannustusta itseäsi kohtaan, antautumalla hyvän huomioimiselle ja oppimalla lempeyttä opit hyväksynnän taidon. Se ei tule hetkessä, eikä vaatimalla, vaan kannustuksen ja rohkaisun kautta. Anna siis itsellesi aikaa, lempeällä kärsivällisyydellä 💎

Se, että pidät omasta itsestäsi kaikista puutteista huolimatta, on hyvää itsetuntoa. Se on positiivista realismia – myönteistä ja totuudellista kuvaa omasta itsestä. Joskus sitä voi joutua opettelemaan hieman enemmän, mutta eksyksissä oleminenkin on valtavan rohkeaa. Käännekohdat ovat niitä mitä merkittävimpiä paaluja oman elämän matkalla. Siksipä..

Viisaus on jotain, jota voit valita

Jokaiselta meiltä voidaan viedä aivan kaikki, mutta ei koskaan sitä valintaa, kuinka asioihin suhtautuu. Voimme ajatella elämän vastoinkäymisiä opettajina, aivan kuten jokaista sellaista ihmistäkin, jonka seurassa emme koe oloamme luonnolliseksi. Heiltäkin opimme sen, millaiseksi emme halua kasvaa.

Valinta on aina omalla itsellämme. Yhtä kun ei voi kuitenkaan kukaan viedä… Ja se on oma suhtautuminen siihen, kuinka

  • Asiansa kokee
  • Oman tarinansa
  • Elämänsä opetukset
  • Koettelemukset ja haasteet
  • Kuinka ne läpikäy ja kuinka niistä ammentaa voimaa

“Voit kävellä tarinasi läpi ja omistaa sen, tai seisoa tarinasi ulkopuolella ja vaikeroida arvottomuutesi kanssa.”

-häpeätutkija Brene Brown

Ammenna siis tarinastasi ponnahduslauta kiitollisena

Nyt pääset omistamaan oman elämäsi tarinan, sellaisena kuin se on. Kenelläkään nimittäin ei ole samanlaista ja se on juuri se sun oma vahvuus. Tarvitset seuraavaa varten paperin ja kynän.

Piirrä elämästäsi aikajana. Merkitse siihen 5 vuoden välein jaottelu. Aloita aivan vauva-ajasta ja jatka tähän päivään saakka.

Mieti sitten 5-10 tapahtumaa, jotka ovat olleet sinulle merkittäviä onnistumisia ja käännekohtia. Sijoita ne aikajanalle.

Huomaa aikajanalta hyvä

Mitkä ovat olleet käännekohtia yksityiselämässä, työelämässä ja opiskelun suhteen?

  • Kuinka olet kaikesta selvinnyt?
  • Mitä olet niistä oppinut?
  • Mihin olet panostanut?
  • Mitkä ovat ne luonteenpiirteet, joita olet silloin käyttänyt?
  • Mitä kykyjä olet käyttänyt?
  • Mistä olet saanut sisäistä voimaa?
  • Millä tavalla?
  • Kuka sinua on kannustanut?
  • Oletko kannustanut itse itseäsi?

Asetu sitten ajattelemaan elämäsi aikajanaa ystävän näkökulmasta käsin

  • Miltä jana näyttää tästä näkökulmasta?
  • Mitä kertoisit itsellesi ystävän näkökulmasta, mitkä ovat ne vahvuudet, selviytymiskeinot, positiivisuuden kautta?
  • Löytyykö enemmän hyviä asioita ja ehkä myös jopa erilaisia?

Se mihin päättää kiinnittää huomion, kasvaa

Pohdi siis hieman juuri nyt: 

  • Mikä sinulle on juuri nyt tärkeää? Mitkä ovat sinun arvot? (Arvoista voit lukea lisää täällä.)
  • Mitä sinä tarvitset, jotta voit voida hyvin?
  • Missä asioissa olet hyvä? Mitkä ovat sinun erityisvahvuudet? (Klikkaamalla linkkiä voit tehdä vahvuustestin. Voit kiinnittää huomiota ominaisuuksiin, joita sinulta löytyy. Oletko kenties sydämellinen ja muut nauttivat lämmöstäsi? Uskallatko olla rohkea ja urhea, mutta et ole muistanut arvostaa näitä upeita ominaisuuksia hetkeen? Anna itsellesi lupa viipyä vahvuuksiesi parissa, anna hetkelle aika juurtua ja nauti siitä, kuka olet. Sano itsellesi kiitos ja viivy itsearvostuksesi kanssa. Kun kokeilet uusia asioita, huomaa kuinka luontevasti ne soljuvat vahvuuksiesi kautta. Myös muut kiinnittävät niihin huomiota ja syystä. Silloin, kun meillä on vaikeita hetkiä elämässä, vahvuuksien ja arvojen äärelle palaaminen voimaannuttaa. Valitse ilmainen testi. Saat vaihdettua testin kielen ja tulokset suomeksi, vaikka ohjeet näkyvät englanniksi.)
  • Minkä tekemisen parissa innostut kerta toisensa jälkeen? 
  • Millaisia kehuja olet saanut? Kuka niitä on antanut?
  • Milloin viimeksi kiinnitit huomiota niihin asioihin, jotka tekevät elämästäsi kaunista?
  • Pysähdyitkö tuntemaan niistä kiitollisuutta?
  • Pyritkö sellaisten ihmisten seuraan, joiden parissa sinua kannustetaan ja saat olla sellainen, kuin olet?
  • Milloin huomasit hyvän muissa?
  • Ja se tärkein, koska kehuit itse itseäsi?

Kun sinulla on arvot kohdallaan ja vahvuudet, joista olet tietoinen, sinua ei estä mikään panostamasta hyvinvointiisi. Kun vierellä ovat ihmiset, joiden kanssa sinun ei tarvitse olla suojamoodissa, saat tukea ja kannustusta.

Ja usein, kun avaudumme muille, huomaamme, että häpeällä ei ole kasvutilaa, sillä rakkaus vie sen elintilan. Olemme pohjiltamme kaikki rakkauden olentoja. Kaikkien kipeidenkin kokemustemme alla.

Kiitos, että olet lukenut tänne asti. Paljon on tullut taas varmasti pohdittavaa…

Kokosin myös avuksesi alati kasvavan aputahoja -sivun, mikäli koet tarvitsevasi muiden tahojen osalta apua arkaluonteisten asioiden kanssa.

Ensi viikolla aloitetaan jo uuden sarjan parissa, nimittäin sisäisen lapsen löytämisen. Sarjalla saat vahvistettua sisäistä turvallisuuden tunnettasi, kohdattua pelkojasi sekä rakennettua itseäsi uudelleen.

Tunnelukko -blogisarjastani saattaa myös olla löydettävissä hyviä vinkkejä. Pääset sen aloitusjulkaisuun tästä.

Sisimmän kriitikon ja itsemyötätunto -sarjoista saat paljon työkaluja myöhemmin.

Tulevasta trauma -blogisarjastani tulet saamaan myös paljon apua ja vinkkejä, onhan jokaisen trauman takana aina häpeää ja nöyryytyksen kokemuksia. Tulet saamaan sen mukana myös kognitiiviseen psykoterapiaan pohjautuvan oppaan, josta löydät turvallisia tapoja toipua ja selviytyä traumasta.

Työn alla on myös kirja, jonka avulla saat häpeän kanssa työskentelyyn tukea ja apua. Mutta siitä lisää myöhemmin 😊🙏

Mitä tahansa kysyttävää sinulle herääkin, tavoitat minut alta.

♡ Veera

Instagram veerajahn

Meili [email protected]

Lue myös:

Luontotsekki – kuinka läheisiä olette?

Lähdetkö luontoon kadottamaan itsesi – vai kenties jopa löytämään uudelleen?

Lähteet mukaillen:

Cacciatore Raisa. Korteniemi-Poikela Erja. Sisu, tahto, itsetunto. Portaat itkupotkuraivareista aggression hallintaan. 2019. Minerva.

Grandell Ronnie. Itsemyötätunto. 2015. Tammi.

Gilbert Paul. Myötätuntoinen mieli. Sopusointuisen elämän tie. 2020. Viisas elämä.

Keltikangas-Järvinen Liisa. Hyvä itsetunto. 1998. WSOY.

Neff Kristine. Itsemyötätunto. 2020. Viisas elämä.

Oma elämäni.

Vastaa