Kategoriat
Sisin kriitikkomme ja itsemyötunto

Itsemyötätuntoa parhaimmillaan: Anna sielullesi aikaa rauhoittua, jotta voit kukoistaa – löydä rakkaudellisen lempeät latauspisteesi 

Millaista on palautuminen sinulle sinun elämässäsi päivittäin, viikottain ja kuukausittain? Kuinka tärkeäksi sen koet itsellesi?

On silkkaa ajanhukkaa turvautua nimittäin ajanhallintatekniikoihin, jos elämässä on liikaa velvoitteita, ”pakolla” tekemistä tai ”pitäisi” -ajatuksien painotaakkaa. Palautumiseen panostaminen on yksi myötätuntoisimmista ja lempeimmistä teoista, joita voit itseäsi kohtaan harjoittaa – kohtuuden lisäksi.

Usean asiakkaani kanssa olen törmännyt siihen nykypäiväiseen ilmiöön, että nostamalla oma aktiviteettitaso korkeammalle ”saadaan enemmän aikaan.” Meistä ei kuitenkaan ihmisinä tule koneita, eikä tuottavuus toimi pidemmällä aikavälillä. Kulkemalla kovempaa ja lujemmin kerrytämme palautumisvajetta.

Tämä on myös yksi keskeisimmistä teemoista, jonka olen nostanut Voima – mielen työkirjassa esiin: palautumisen tärkeyden, siihen sopivien keinojen itselleen keksimisen ja niiden sinnikkään juurruttamisen osaksi omaa elämää. Päivittäin.

Mitä tietoisemmaksi tulemme itsestämme, ajatuksistamme ja elämästämme, sitä selkeämmin näemme kiireenkin olevan mielentila. Kiireessä vaan emme näe, emmekä kuule tätä. Sinä voit kuitenkin oppia hidastamaan. Hyvinvoinnin tekona itseltä itsellesi. Tänään.

Ole lempeämpi itsellesi. Ja anna sitten lempeytesi tulvia maailmaan.

– Pema Chödrön

Voit kokeilla ihan aluksi tuoda osaksi työpäivääsi:

Päivittäisiä taukoja ei kannata laiminlyödä kiireen vuoksi. Pienilläkin hetkillä hellittää on suuri vaikutus. Kokeile mikrotaukojen voimaa…

  • 2 min hengitysharjoitusta
  • Jutteluhetkeä kollegan kanssa
  • Lyhyttä kävelyä
  • Lukea jotain sinua miellyttävää
  • Kokeilla huumorin voimaa
  • Käytä luovuuttasi! ?

Kokeile hellittää kerran viikossa luvan kanssa, tietoisesti lahjana itseltä itsellesi

  • Tylsisty, jätä työt ja tavoitteet ja älylaitteet
  • Kaikille ei ole mahdollista viettää kokonaista päivää tekemättä mitään, mutta jo 3-5 h kerran viikossa aikaa täysin itsellesi voi olla todella suuri voimalataus. Mitä kauemmin olet ollut paineessa ja puristuksessa, sitä vieraammalta kiireestä irrottaminenkin tuntuu.
  • Usein myös tämän ajan järjestämisen kynnyksen jälkeen alat huomata, että maailma ei kaadu, mistään oleellisesta ei jää paitsi ja aikaa on, kun sitä antaa luvan itselleen järjestää.
  • Pyydä rohkeasti myös apua, jos tarvitset sitä oman ajan mahdollistamiseksi itsellesi. Läheiset haluavat auttaa, jos vain uskallat pyytää.
  • Pidän itse kerran viikossa päivän, kun en ole tavoitettavissa ja usein myös vietän päivän kylpytakissa. Päästän vain kaikesta irti. Kokeile.
  • Luo perinteinen sunnuntaifiilis itsellesi – se sellainen, jota meillä ennen oli ?
  • Kun annat itsellesi luvan tylsistyä, luovuus saa myös kasvualustan.
  • Anna itsellesi lupa rentoutua. Alat kuulla itseäsi ja sisimmästäsi nousee sinulle tärkeät asiat keskiöön. Saat voida hyvin. Joka päivä.

Kun löydät jotakin, joka ravitsee sieluasi ja tuo iloa, välitä itsestäsi tarpeeksi tehdäksesi sille elämässäsi tilaa.

– Jean Shinoda Bolen

Missä on sinun latauspisteet itsellesi?

Merkityksellinen tekeminen ja aktiviteetit omien mielekkäiden asioiden parissa saa unohtamaan työn. Vastapainona työllesi kannattaa keksiä sellaista aktiviteettia, joka on päinvastaista työllesi. Jos olet päivät pitkät päätteen äärellä, kokeile jotain fyysistä. Jos olet kiinni hyvin asiakeskeisessä työympäristössä, antaudu taiteelle ja leikille.

Tekeminen ja merkityksellinen palautuminen eivät ole niinkään se oleellinen asia, vaan se, mitä ne tekevät sinulle ihmisenä. Sielullesi.

  • Minkä parissa sinä lataudut?
  • Mikä tuo sinulle voimaa?
  • Missä sinä saat virtaa?

Mikä tuottaa sinulle hyvää oloa?

  • Onko se taide?
  • Musiikki?
  • Luonnossa oleminen?
  • Meren, tulen, maan tai ilman läheisyyteen hakeutuminen? Mikä elementeistä rauhoittaa ja voimaannuttaa sinua?
  • Rakastatko lukemista?
  • Kirjoittamista?
  • Rakkaiden kanssa vietettyä aikaa?
  • Jotain vauhdikasta?
  • Yksin olemista?
  • Liikuntaa?
  • Hengellistä?
  • Meditointia?
  • Elokuvia?
  • Valokuvausta?
  • Laulamista?
  • Näyttelemistä?
  • Saunomista?
  • Hyvän ruuan laittamista ja nauttimista?
  • Puutarhan hoitamista?
  • Mökille lähtemistä?
  • Vesiaktiviteetteja? Kylpemistä?
  • Voimapaikkaan hakeutumista?
  • Asioille ein sanomista?

Mikä saa aikaan sinussa voimaantumista? Unohtamaan kaiken ympäriltäsi? Kokemaan tilan, jossa unohdat älylaitteet, velvollisuudet ja murheet?

Kun tunnistat itsellesi näitä tärkeitä ja voimaannuttavia keinoja, sinun on helpompaa vaalia niiden tuottamaa energiaa itsellesi. Kiilaa tämä prioriteettilistasi kärkeen rohkeasti.

Harvoin meitä stressaa niinkään kohtuullinen tekeminen, usein syy on palautumisen laiminlyönnissä. Salli itsellesi voimaantumishetkiä. Olet ansainnut ne! ??

Uni on parasta meditaatiota.

– Dalai Lama

Uni

Vaikka palautumista voi edes auttaa monin keinoin, peruspilari löytyy kuitenkin hyvästä unesta. Uniongelmat ovat hyvin haastavia, kun ne asettuvat taloksi arkeen. Väsymykseenkin voi ikävä kyllä tottua.

Uniongelmien kanssa ei kuitenkaan tarvitse jäädä painimaan yksin, niihin on apua saatavilla. Voit aloittaa kartoittamaan tilannettasi seuraavilla kysymyksillä:

  • Mieti hetki, kuinka sinä priorisoit unen arjessasi? Onko uni jotain, jota käyt ”suorittamassa” kotona kiireen keskellä?
  • Annatko itsellesi lempeästi luvan rauhoittua ennen nukkumaanmenoa?
  • Millainen on sinulle tyypillinen univalverytmi? Oletko yökukkuja, aamuvirkku vai iltaelämä?
  • Tukeeko elämäsi sitä?
  • Milloin viimeksi heräsit virkeänä?

  • Jos unen kanssa on haastavaa painia, voit kokeilla unettomuuden omahoito-ohjelmaa täällä. Saatat saada hyviä vinkkejä ohjelman parissa. Joskus pienen muistutuksen saaminen voi olla iso ennaltaehkäisevä korjausliike.
  • Hyviä kirjavinkkejä ovat myös: Nukkumalla menestykseen & Miksi nukumme sekä Unen lahjoja – kirjeitä hänelle, joka valvoo
  • Kirjojen parissa voit ymmärtää yleisimmät asiat, joita epähuomiossa saattaa itselleen tuottaa. Sisäinen vaativuus on myös usein uniongelmien takana, joka kaipaa hellää huomiota.
  • Hakeudu rohkeasti parantamaan untasi uniklinikalle, vertaisryhmään tai kurssille, jos haluat oppia unestasi lisää, olet kokeillut jo kaiken ja silti on haastavaa saada levolliset ja syvemmät unet.

Oikeat ihmiset eivät lähde luotasi silloin kun sataa. He seisovat vierelläsi ja pitelevät sateenvarjoasi.

– Hidasta elämää

Voimaa tuovat ihmissuhteet

Läheisyys ja yhteys toisiin on yksi tärkeimmistä psykologisista perustarpeistamme. Mielekkäät, merkitykselliset ja tunnetasolla tärkeät ihmissuhteet ovat hyvän elämän kannalta meille valtavan kantava voima.

Yhteenkuuluvuus luo sosiaalista merkityksellisyyttä elämään. Yksi oleellisimmista tekijöistä niiden kanssa on psykologinen turvallisuuden tunne.

Yksin asioiden pohtiminen ja kantaminen on kenelle tahansa terveysriski ja kohtuuton taakka. Stressistä palautumisen kannalta ihmissuhteet ovat meille sekä kannattelevaa tukea, mutta myös lepoa luovia turvasatamia. Arjessa toisen läsnäolo on kultaakin kalliimpaa.

On olemassa joitakin ihmisiä, jotka saavat naurusi helisemään, hymysi säteilemään ja elämäsi hieman paremmaksi.

– Mielen ihmeet

Pohdi hetki nykyisiä ihmissuhteitasi

  • Tuletko kohdatuksi ja nähdyksi sinuna itsenäsi ihmisten kanssa, joiden kanssa vietät arkeasi?
  • Saatko olla haavoittuvainen ja näyttää myös kipeät kohtasi? Kertoa huoliasi?
  • Tuletko kuulluksi läheistesi kanssa?
  • Millaisiin ryhmiin tai yhteisöihin kuulut? Olisiko jokin uusi yhteisö mahdollinen, sellainen, jossa on kannattelevia, inspiroivia ja lämpimiä ihmisiä – joiden kanssa saat jakaa saman maailman?
  • Pyritkö olemaan läsnä toisille?
  • Kuinka panostat ihmissuhteisiisi?
  • Joskus yksinäisyys voi olla myös kokemus, jota kokee myös muiden keskellä. Silloin tunne on kipeä ja hyvin raskas. Silloin HelsinkiMission teettämä työkirja voi auttaa hahmottamaan omaa yksinäisyyden kokemusta. Voit ladata sen itsellesi ilmaiseksi tästä.

Mitä tapahtuu, jos et aseta rajoja?

– Menetät voimasi, jäät tilanteen uhriksi

– Energia vuotaa ulkopuolellesi: joku muu päättää elämästäsi

– Valheellinen harmonia säilyy, mutta tilalle tulevat sisäiset ristiriidat

– Lopulta: itsensä hylkääminen.

– Katri Syvärinen

Mistä sinä alat ja mihin sinä loput?

Rajat ovat yksi niistä suojaavimmista tekijöistä elämässäsi. Niiden tarkoitus on pitää haitalliset asiat poissa ja päästää sisään asioita, jotka tekevät sinulle hyvää. Meillä kaikilla on myös rajoja, joita ei tarvitse selittää, eikä perustella.

Pohdi hetki:

  • Mihin sinä asetat rajasi fyysisesti, psyykkisesti ja sosiaalisesti?
  • Kuinka tunnet rajasi tunteidesi osalta?
  • Kuunteletko itseäsi ja tunteitasi – niiden arvokkaita viestejä?
  • Kuinka niitä ilmaiset?
  • Kuinka niitä työstät?
  • Mikä on sinun suojapanssari, jonka rajaa ei tule ylittää?

(Palaan tähän aiheeseen ihan omalla ja kokonaisella blogisarjallaan hyvinkin pian ??)

The number of ”likes”, followers and reshares you do or not do receive, has absolutely nothing to do with your true identity, value or worth.

– Randolph Koch

Sosiaalinen media ja myötätunto

Nyt voi hiukan kirpaista, mutta ravistelen lämmöstä käsin ?? Sosiaalinen media on yksi eniten triggeröivistä kanavista, mitä tiedän.

Tämän myötätuntoisen vinkin ei ole tarkoitus saada sinua erakoitumaan, vaan pohtimaan, missä kulkee rajasi somen kanssa, mitä annat olla osana päiviäsi ja mihin kulutat arvokasta aikaasi.

Sosiaalinen media on avannut jokaiselle meistä uuden maailman, mielettömät mahdollisuudet, mutta myös väärinkäytettynä ja sokeana sen vaikutuksille siitä on enemmän haittaa.

Pohdi hetki itseäsi ja hyvinvointiasi:

  • Seuraatko tilejä, jotka tuottavat sinulle jatkuvaa mielipahaa?
  • Tuleeko jokaisesta sovelluksesta sinulle ääni-ilmoitus ja monta keskeytystä päivääsi?
  • Uskallatko vetää rajoja myös somen suhteen?
  • Onko sinulla rajattu aika sen käyttämiseen?
  • Pyritkö pysymään poissa sen ääreltä kun olet haavoittuvaisin? (Väsynyt, kuormittunut, nälkäinen, surullinen..)
  • Tiedostatko somen kuplan tuottamat tunteet?
  • Tiedäthän, että sinulla on lupa vastata, kun haluat ja sinulla ei ole velvollisuutta olla tavoitettavissa kellon ympäri?
  • Antaudutko kohtaamisille ihmissuhteissasi myös ilman puhelinta?

Sosiaalisen median siivoaminen itsemyötätunnosta käsin voi tehdä todella hyvää. Jos tunnet jatkuvasti nousevan vain kielteisiä tunteita jostakin, saat ajatella itseäsi.

Omaa suhtautumista sosiaaliseen mediaan ja sen tuottamiin ajatuksiin on myös hyvä aika ajoin pohtia.

Sinulla on lupa myös rajoittaa niitä asioita ja ihmisiä, jotka eivät kuulu osaksi nykyistä elämääsi. Aivan kuten ylipäätään elämässäkin, osasta asioita ja yhteisöjä kasvaa pois. Mielellä on oikeus muuttua.

Mitä myötätuntoisia tekoja voisit sallia tämän julkaisun jälkeen itsellesi enemmän?

Kuinka voisit palautua useammin kuin nyt?

Millaisia ihmissuhteita vaalit?

Missä kulkevat sinun lempeän jämäkät rajasi?

Mistä koostuu sinun päiväsi?

? Veera

[email protected]

Facebook Eheyden Lähde

Instagram veerajahn

Lue myös:

Henkilöhaastattelussa itsemyötätunnon lempeyden lähettiläs kirjailija ja kouluttaja Taina Laane

Sisin kriitikkosi on uudelleenohjelmoitavissa

Tunnista kriitikkosi triggerit ja voit valita inhimillisemmän, lempeämmän ja kultaisen keskitien

Näin katkaiset kriittisen kehän ja pääset kiinni tietoiseen toimintaan

Itsemyötätunto on kuin halaus itsekriittisyydellesi

Myötätuntoinen mielentila elämäntavaksi harjoittelemalla

Myötätunnon valitseminen kriitikon sijaan tarjoaa sinulle joustavuutta ja rohkeutta elää merkityksellistä, ansaittua ja itsesi näköistä elämää

Vastaa