Kategoriat
Häpeä

Häpeän tunne naamioituu usein toisten tunteiden ja roolien taakse

Millainen suhde sinulla on häpeän tunteeseen? Tunnistatko sen muiden tunteidesi takaa? Tuntuuko häpeästä keskusteleminen vaivaannuttavan sinua? Entä jos sen ei enää tarvitsisi vaan voisit käyttää häpeän tunnetta ponnahduslautana voimaannuttavampaan elämään?

 

Ole itsellesi armollinen

Häpeän tunne on usein piilossa käsittelemättömien kokemusten ja toisten tunteidemme takana, myönsimmepä sitä tai emme. Se on kuin avaamaton paketti, joka ansaitsee tulla avatuksi. Etenkin rakkaudella ravistetuksi.

Tiedostamalla ja tunnistamalla tunteesi, ymmärrät, koska kuljet niiden viemänä. Sitä kautta voit vapautua tunteiden yliotteesta. Oppia hyväksymään ja tyynnyttämään. (Löydät postauksen lopusta tunnetyökalun, jolla voit harjoitella.)

Häpeästä tuli alanvaihdoksen jälkeen yksi lempitunteistani. Häpeän äärelle pysähtyminen voi muuttaa elämäsi. Siksi haluan jakaa sinulle uudenlaisen näkökulman, jolla voit oppia olemaan itsellesi armollisempi. Miksi?

Tunteisiin tutustuminen ja niiden eriyttäminen lisää itsetuntemustamme valtavan paljon. Ennen kaikkea myötätunto sen lopputuloksena luo elämäämme armollisuutta ja hyväksymisen taidon lempeämmällä tavalla arjessa, työssä ja ihmissuhteissa. Myötätunto on avain häpeän tunteen nostattamiin tilanteisiin ja hyvinvointiin.

 

 

Sinunkin sisälläsi on helmi, joka ei ole vielä tottunut päivänvaloon

Älä säikähdä, nimittäin olet riittävä juuri sellaisena kuin olet. Olen vain varma, että kuorien alla on kuitenkin ujostellen ja autuaan tietämättömänä vielä enemmän, suurempi potentiaali. 

Rohkeutta enemmän olla itsesi, tuoda kykysi ja viisautesi päivänvaloon. Ennen kaikkea valtava määrä vahvuuksia, joiden hyödyntäminen tuo lisää merkityksellisyyttä. Mistä tiedän sen? Siitä, että altistumme joka päivä niin paljon yhteisölliselle häpeän tunteelle.

 

Hidasta, tiedosta, osoita myötätuntoa itseäsi kohtaan

Voimme oppia hyväksymään keskeneräisyytemme ja päästää irti kuormittavista toimintamalleistamme, joita häpeään kiinni jääminen aiheuttaa.

Myötätunto on harvoin taito, jota meille on opetettu koulunpenkillä. Lapsuudesta saakka olemme oppineet toimimaan, kuten meiltä on toivottu.

Surullisesti:

  • Tiedämme, kuinka turhauttavaa on asettua jatkuvasti suorituksista lähtöisin kumpuaviin tunteisiin. Tiedät varmasti, mitä tarkoitan.
  • Tukahdutamme yhteiskunnan vuoksi lapsenomaisen välittömän kyvyn ilmaista haaveitamme, tunteitamme ja rakkauttamme.
  • Olemme oppineet, koska teemme väärin (eli emme ole kelvanneet silloinkin, kun teemme virheitä ja kasvamme)
  • Olemme oppineet ansaitsemaan kehuja silloin, kun olemme kilttejä, tottelevaisia, näkymättömiä.
  • Sen sijaan, että soisimme kehollemme vapaan ja sille ominaisen kyvyn liikkua, sulloudumme malleihin, treeneihin ja sääntöjen valtavirtaan.
  • Olemme oppineet, että huonot tunteet ovat niitä, joita vanhempien on ollut vaikeampaa ottaa vastaan.
  • Olemme oppineet kääntämään sisäänpäin negatiivisia tunteita, vaikka ne ovat valtavan tärkeitä.
  • Tunnemme valtavan määrää häpeää, turhaan.

 

Harva meistä tiedostaa häpeän tunteen laaja-alaisuutta, jos ei sen kanssa ole pysähtynyt tekemään tietoisesti töitä. Tunne on läsnä niin perfektionismissa, addiktioissa kuin uupumuksessakin.

Vaikein ja solmuisin tie tunteen kanssa kuljetaan häpeäidentiteetin kanssa, jos on omaksunut käsityksen itsestään olevansa kokonaisvaltaisesti huono.

Häpeän tunne on kuitenkin mitä opettavaisin, kun uskallat tarkastella sitä hyväksyvästi ja uteliaalla mielellä.

Ongelma on aina vain yksi näkökulma, josta tarkastelemme elämää. Vaihdetaanpa siis näkökulmaa häpeän tunteenkin kanssa.

 

 

Uskaltaudu tutkimusmatkalle

Häpeän tunteen ilmentymistä  voi tutkia pehmeämmällä otteella ja uteliaasti:

  • Onko se vienyt liikaa tilaa elämässäsi?
  • Aiheuttaako se turhaa kärsimystä ja saa piiloutumaan liiallisten suojamuurien taakse?
  • Voisiko se olla aivan turhaa?
  • Kenen häpeäviittaa oikeastaan mukanasi kannat – olisiko liiallinen vaativuus peräisin toiselta ihmiseltä? Toisen tavasta siirtää oma käsittelemättön häpeän tunne sinuun eikä lainkaan oma vikasi? 
  • Entä jos palautetaan se sinne, minne se kuuluu?

 

Ansaitset tuntea enemmän lempeyttä itseäsi kohtaan

Meidän ei tarvitse omaksua yli sukupolvien työstämätöntä häpeää, vaikka sotatraumat vaikuttavat yli sukupolvien vielä pitkään. Häpeän tunne tuntuu ja koskee, mutta sen ei tarvitse olla osa omaa persoonaa ja identiteettiä.

Häpeän tunteen työstämisen kautta tunne vaimenee ja sen kanssa oppii elämään – ennen kaikkea puhdistavalla ja avartavammalla tavalla. Kun tunteelle oppii tarjoamaan lempeää asennetta, se vaimenee. Ja kuinka se onnistuu?

Tutustumalla sen kokonaisvaltaiseen ilmentymiseen aivan kaikkialla elämässämme.

Miksi? Koska silloin voit toimia toisin. Ilman tunnistamista nimittäin voit kokea kuin eläisit sumussa, ajelehtien riittämättömyyden kahleissa ja pienentäen turhaan itseäsi.

Ajatukset “Miksi muut kykenevät tekemään enemmän?” “Miksi en voi vastata odotuksiin, vaikka kuinka yritän?” “Miksi muut ovat niin paljon onnellisempia kuin minä?” vähenevät, kun uskaltaudut pysähtyä häpeän tunteen äärelle.

 

Häpeä on usean naamion takaa löytyvä tunne

Harvoin häpeän tunne on seuraus, pikemminkin monen muun tunteen takana lymyilevä sivutuote. Voit tilanteesta riippuen huomata niin riittämättömyyden, pelon kuin syyllisyydenkin takana olevan usein tunnistamatonta häpeää.

Tunteita on usein vaikea erottaa toisistaan, mutta työkalujen avulla niitä on helpompaa hahmottaa. Olisiko siis tutkimusmatkan aika?

 

 

Suojakeinot ovat inhimillisiä opittuja tapoja, niistä ei kannata syyttää itseään

Ikävimmillään häpeän tunne saa aikaan liiallista suojautumista ihmissuhteissa, täydellisyyteen pyrkimistä, uupumista, läheisriippuvuutta ja raskaiden maskien ja kulissien kannattelua.

Valeminän taakse piiloutuminen ei sekään ole epätavallista. Itse asiassa ohjauksessa suurimmat vapauden tunteet on koettu juuri niinä hetkinä, kun olemme pysähtyneet elämänarvojen äärelle.

Kun asiakkaani on huomannut eläneensä valtavan pitkään elämää, joka ei ole aidosti merkityksellistä, on voinut vihdoin herätä aitouteen.

Siihen, että häpeän tunteesta on mahdollisuus irrottaa ja on olemassa elämä, jota ei tarvitse jatkuvasti kannatella ja silotella. On elämä, joka on nyt ja tässä ja itseään varten.

Ei kenenkään odotusten eikä muiden luomien uskomusten mukainen. Elämä, joka on sinun näköinen, tuntuinen, tuoksuinen ja makuinen.

Tieto tunteen aiheuttamista turvakeinoista helpottaa, sillä voit nyt valita toisin. Voit oppia olemaan aito itsellesi ja sitä kautta myös muille. Aito, ihana ja oman itsesi kukoistava versio ilman liiallista häpeää. Ja selviät siitä.

 

Häpeä ei katoa, siksi kannattaa oppia toimimaan sen kanssa

On mitä luonnollisinta turvautua edellä mainittuihin suojakeinoihin päästäkseen irti häpeästä. 

Tunteen kanssa taistelua ei tule kuitenkaan koskaan voittamaan, eikä siihen kannata pyrkiäkään. Se palaa aina voimakkaammin takaisin, mitä kovemmin sitä yrittää kieltää ja kiertää. Juuri kieltämisestä ja kieltämisestä suojakeinoihin päätyykin.

Vaikka olisi helpompaa elää vain positiivisten tunteiden kanssa, uskon, että haluaisit pelon tunteen suojelevan sinua kuitenkin silloin, kun se auttaa sinua toimimaan?

Mene siis häpeän tunnettakin rohkeasti kohti. Tilanne ja hetki kerrallaan ja tunnustellen. Sille ei tarvitse antaa ylivaltaa.

Tunteesta ei tarvitse pitää, sen hyväksyminen kuitenkin voi muuttaa merkittävästi elämääsi ja päästämään irti turvakeinoista.

Mihin kaikkeen sen energian voisitkaan hyödyntää, joka ei kuluisi enää häpeän painavaan voimaan?

 

 

Kehotietoisuus ja toistot

Voimme harjoituksen kautta oppia tunnistamaan häpeän tunteen, kuulostelemaan sitä, olla menemättä sen mukana ja tarjota myötätuntoa itsellemme. Häpeä on tunteena niin lähellä pelkoa, että tunteita on välillä vaikeaa eritellä toisistaan. Opit aivan varmasti.

Harjoittelemalla tietoisuutta kehon tuntemuksistamme vaikeiden tunteiden kanssa kuitenkin huomaamme, etteivät tunteet ole lainkaan vaarallisia. Itse asiassa tunteita voisi ajatella viestintuojina.

Ne tulevat, käyvät kylässä ja lipuvat pois. Mitä enemmän negatiivisia tunteita uskaltaudut kohtaamaan, sitä enemmän niiden voimakkuuskin laantuu.

Voimme hyväksyä niitä ja kuulostella tarpeita niiden takana, oppia kertomaan niistä ja avautua korjaaville kokemuksille. Tunnetaitoja voi aina opetella, koskaan ei ole liian myöhäistä. Tänään on hyvä aloittaa.

Vaikka nykyään on muodikkaampaa puhua ahdistuksesta, harmituksesta, epäonnistumisesta, kiireen tuomasta riittämättömyydestä ja sukupolvien ylitse siirtyneestä häpeästä, kyseessä on sama pohjatunne kuitenkin.

Häpeä ei siis ole ihan pieni asia ja sitä työstetäänkin oikealla nimellä usein vain terapiaistunnoissa piilossa muiden katseilta ja korvilta.

Luonnollisesti tunne on niin inhottava, että siitä keskusteleminenkin muiden tunteiden varjolla on yleisesti hyväksytympää. Eipä ole ihme, kun ei muuta ole opetettu.

Mitä raskaamman häpeäidentiteetin on omaksunut, sitä lähempänä tunne on omaa itseään ja sitä enemmän sen vaikutusta elämässään kiertää.

Usein häpeäidentiteetti on omaksuttu lapsuudessa ja se siirtyy sukupolvelta seuraavalle. On kuitenkin uskomattoman vapauttavaa katkaista kierre ja elää vapaampana ja itsensä hyväksyen.

Kun suhde häpeään saa inhimilliset mittasuhteet, moni elämän osa-alue paranee sen myötävaikutuksesta kuin itsestään. Työn myötä on helpompaa asettaa rajoja, ottaa riski hylätyksi tulemisesta, eikä vain rakastaa ja tulla rakastetuksi ehdollisesti.

Oikeastaan, kyse ei voi olla täysin aidosta rakkaudesta, jos ei kykene tuomaan esille haavoittuvuuttaan. Raskaiden kulissien ja maskien ylläpitäminen vie voimia aidolta kanssakäymiseltä. Niin paradoksaalista kuin se onkin, silti häpeä eristää valtavan paljon ihmisiä toisistaan.

 

 

Myötätunnon avulla voimme saada häpeän pintaa rikki

Myötätunto itseämme kohtaan on sitä, että tarjoamme rakkautta ja huolenpitoa itsellemme niin kuin kenelle tahansa läheisellemme ja rakkaalle kumppanillemme.

Myötätunto rakentaa itsetuntoamme sisältäpäin, vapauttaa kielteisten ajatusten kehästä ja kierteestä.

Kun opimme arvostamaan itseämme siitä, että yritämme parhaamme tämän päivän tietotaidolla, lisäämme hyvinvointiamme.

Lempeä kärsivällisyys sen kanssa antaa meille tilaa olla luova, korjata erheitämme ja nauttia ilosta.

Se on sitä, että sanot ei, kun niin tuntuu tarpeelliselta sanoa. Nukut, kun olet väsynyt ja syöt, kun sinulla on nälkä. Se on itsesi palkitsemista ja hemmottelua aika ajoin ja itsesi kiittämistä.

Kun valtava määrä energiaa itsetuntemuksen syventämisen myötä alkaa suuntautua oikeisiin uomiin, aletaan olla aitoja ja ihminen ääriviivoin.

On mahdollista alkaa hyväksyä itse itsensä hakematta sitä jatkuvasti ulkoisista tekijöistä. Ennen kaikkea työn myötä syntyy päätös olla hylkäämättä itse itseään. Mitä se sitten vaatii?

Tähän päästäkseen on oltava vain uteliaisuutta, hitunen rohkeutta ja valmista tekemään tunnetyöskentelyä. Tunteiden kanssa tehty työ kantaa hedelmää – tunteiden takaa oppii löytämään tarpeita, hallitsemaan stressiä ja palautumaan kuormituksesta nopeammin.

Voimme käydä pala palalta tilanteita lävitse ja jäsentää ajatuksiamme, tunteitamme ja toimintamallejamme. Voimme oppia aina uutta. Oppia elämään näkyvämmin ja toisia kohti kurotellen.

Mikä myötätunnosta ja tietoisessa läsnäolossa on parasta, on se voima, jonka tulet kokemaan. Se, että opit luottamaan elämään, siihen, että kaikki järjestyy juuri niin kuin kuuluukin.

Opit olemaan itsellesi lempeä, päästämään irti asioista, jotka eivät enää palvele sinua ja alat kukoistamaan. Tästä aiheesta on tulossa vielä paljon, tämä oli vain pintaraapaisu. Nyt haluan antaa sulle pienen työkalun, jolla voit hahmottaa arjessa muutoksen hetkiä.

 

Kokeile alla olevaa tunnetyökalua. Kirjaa itsellesi ylös kysymyksien avulla tilanteita ja tutustu itseesi:

  • Missä tilanteissa häpeän tunteesi aktivoituu?
  • Kannatko mukanasi tällöin roolia? Puetko yllesi johtajan, suorittajan tai miellyttäjän roolin?
  • Asteikolla 1-10, kuinka voimakkaana tunne tuntuu kehossa?
  • Voit valita olla tunteen kanssa. Hyväksyä sen, mutta olla tarraamatta siihen. Tämä on tunteiden eriyttämistä ja helpottaa ottamaan etäisyyttä tilanteeseen. Voit sanoa tuntevasi häpeää, mutta sinun ei tarvitse olla häpeän tunne.
  • Voit valita päästää irti täydellisyyden taakasta.
  • Sallia itsellesi luvan olla keskeneräinen, haavoittuvainen ja tarpeitasi kuunteleva ihminen.
  • Mitä vaihtoehtoja roolien taakse piiloutumisen sijaan näkisit näissä tilanteessa toimia?
  • Voit ajatella myös itsesi ystäväsi rooliin, katsella itseäsi samassa tilanteessa välittävän ystävän roolista tilanteen ulkopuolelta, jos se auttaa suhtautumaan itseesi pehmeämmin.
  • Voisitko toimia jatkossa häpeän tunteen kanssa toisin? Olla antamatta sille valtaa? Toimia sydämestäsi?

 

Anna harjoitukselle aikaa. Tässä ollaan isojen asioiden äärellä.

 

Millaista häpeän painava voima on sinun elämässä? Kannatko valtavaa tunnetaakkaa turhaan mukanasi? Haluaisitko oppia työstämään häpeän tunnetta  enemmän ja huomata, kuinka paljon enemmän ansaitset tuntea vapautta ja rakkautta ja merkityksellisyyttä?

♡ Veera

 

 

Lähteet mukaillen:

Jon Kabat-Zinn. Olet jo perillä. Viisas elämä. 2016.

Ben Malinen. Häpeän monet kasvot. Kirjapaja. 2012.

Kaisa Peltola. Häpeän alkemia. Viisas elämä. 2020.

 

 

Vastaa