Kategoriat
Häpeä

Häpeä on kuin rikkinäinen kompassi, jonka vuoksi eksymme reitiltä – Nappaa vinkit vaikeisiin tilanteisiin

Onko sinulla takanasi kokemuksia, jotka ovat saaneet sinut välttelemään asioita? Ajatteletko asioiden olevan aina joko tai vai sekä että? Toivoisitko voivasi toimia hieman joustavammin, hyväksyen? Ehkä lempeämmin ja jopa hieman rohkeammin?

 

Opetellaanko hetki joustavuutta?

Joustavuutta voi koska tahansa opetella, eikä harjoitellakseen tarvitse osata. Opit aivan varmasti.

Oli kyse mistä tahansa tilanteesta ja tunnetilasta, voimme oppia vaihtamaan näkökulmaa. Häpeän tunne saa meidät usein kaventamaan näkökykyämme rikkinäisen kompassin tavoin. Kun kohtaamme vastoinkäymisiä ja vahingollisia kokemuksia, ne väistämättä jättävät meihin muistijäljen.

Muistijäljellä on tehtävänsä, mutta se hälyttää usein myös turhaan. Silloinkin, kun haluaisimme tavoitella tärkeitä asioita. Juuri niitä asioita, joita kaipaamme sisimmässämme kaikkein syvimmin. Tavoitteita, joihin emme koskaan usko kykenevän tai pelon kanssa uuden äärellä. 

Siksi voit opetella sallimaan itsellesi joustavuutta. Saat siitä voimaa silloinkin, kun kompassi tuntuu menneen rikki. Siksi, että voit valita itse suunnan ja korjata kompassin itseäsi varten. 

Joustavuudella meidän ei tarvitse toimia vahingollisten kokemustemme pohjalta. Saat sitä harjoittelemalla, hidastamalla tahtia kiireen keskellä ja tutustumalla itseesi syvemmin. (Postauksen lopusta löydät harjoituksia, joita voit käyttää.)

Pienistä puroista syntyy suuret joet. Aloita siis aivan helpoista tilanteista. Voit oppia kuuntelemaan sydämesi kuiskuttelua ja edetä hetki ja tilanne kerrallaan.

 

Pidä kompassistasi huolta

Muistan ikäni sanat äidinkielen opettajani suusta, joiden mukaan en koskaan oppisi kirjoittamaan. Tällaiset kokemukset (vain yhtenä esimerkkinä) ovat siitä haitallisia, että ne vaikuttavat suoraan uskomuksiimme itsestämme. Jos olisin jäänyt sanojen kahlitsemaksi, en kirjottaisi tätä tekstiä sinulle.

Yli 15 vuoden ajan kuitenkin elin siinä uskossa, että en kykene kirjoittamaan mitään. Toteutin itse uskomusta, jonka toinen sai kylvettyä sanoillaan. Sen sijaan, että hän olisi kannustanut minua oppimaan, tuomitseminen pysäytti opettelun kokonaan. Pidä siis kompassistasi huolta.

 

Esinettä katsoessamme näemme sen vain yhdestä kulmasta

Jos ajattelet alla olevaa kuvaa ja ruubikin kuutiota, voitko sanoa näkeväsi koko kuution? Voitko kertoa, mitä värejä löytyy koko kuutiosta?

 

Kun katsomme asioita ja ihmisiä, näemme aina vain tietyn puolen, sen hetkisen tilanteen. Samalla tavalla sinua katsovat näkevät sinusta vain osan. Meistä jokaisella on omat uskomuksemme – aivan kaikesta ympärillämme. Sama pätee siihen, kuinka me itse uskomme itseemme.

Jos kykykilpailussa etsitään parasta oopperalaulajaa ja osallistut taitavana poplaulajana kilpailuun, etkä tule valituksi, voitko sanoa olevasi huono? Olisitko vain ollut kykysi kanssa väärässä ympäristössä?

Meillä jokaisella on omat vahvuudet, joiden pohjalta loistamme oikeassa paikassa. Mitkä ovat omiasi? (Jos et ole aivan varma, pääset kartoittamaan ja vahvistamaan niitä tulevissa postauksissa.)

Seuraavan kerran, kun kohtaat vaikeita tilanteita, mieti värikästä ruubikin kuutiota.

  • Näetkö asiat menneisyyden kokemusten lasien läpi vai voisitko katsoa asiaa eri näkökulmasta? Hieman joustavammin?
  • Oletko ansainnut elää muiden uskomusten pohjalta?
  • Mitä sinä syvällä sisimmässäsi haluat? Millaiset on sinun kuutiosi kaikki värit?
  • Mikä sinulle on tärkeää, vaikka häpeän tunne estäisi uskomasta sitä?

Huonosti valitut sanat satuttavat meistä jokaista. Moni vaikea kokemus olisi varmasti voinut jäädä sinultakin kokematta. Toiset joutuvat kestämään mielettömän määrän pahoja asioita.

Kokemuksista ja uskomuksista huolimatta sinunkin sisällä on silti aivan mieletön ponnistusvoima, kunhan vain uskallat luottaa siihen. Anna itsellesi lupa luottaa itseesi.

Tärkeintä on, että et anna toisten sanoista muodostua omaa sisäistä ääntäsi, etkä varsinkaan identiteettiäsi. Sisimpäsi kuunteluun auttaa, kun et anna kapenevan näkökyvyn harhauttaa näkemästä myös valtavan paljon hyvää. Siihen voi onneksi oppia ja ansaitset sen.

Muista kuution kaikki sivut. Sinussakin on eri värejä eri ympäristöissä. Ympäristöstä riippuu, kuinka niitä näytät. Ethän siis anna väriesi haalistua.

 

Sinut tuominnut on tuominnut jo itse itsensä

Oli kyseessä mikä tahansa uskomus tai pelko, voimme itse päättää, kuinka toimimme. Helppoa se ei ole varsinkaan alussa ja ilman tukea. Vanhat ajatusmallit voivat nostaa päätään useampaankin kertaan olosuhteiden osuessa kohdilleen. Silti valinnanvapaus on aina ja sinulla. Se ei ole kadonnut yhtään mihinkään, jos et anna sen kadota.

Sillä tiesitkö, että hän, joka tuomitsee, on tuominnut jo itse itsensä. Kun sinusta puhutaan, hyvä, olet tullut huomatuksi. Kun pelko nostaa päätään, muista sen olevan vain ajatus. Anna sen tulla ja mennä ja luota itseesi. Toimi rohkeasti arvojesi mukaan. Silloin toimit itseäsi kuunnellen, ympäristöstä ja uskomuksista huolimatta.

Kun kompassi tuntuu menevän rikki, etkä tiedä, kuinka toimia, ajattele sinulle tärkeitä ja hyviä asioita.

Tarvitset tietoisuutta omista arvoistasi, koska ne auttavat suuntaamaan kohti omannäköistäsi elämää. Siksi niiden viesti on tärkeä, eikä sitä kannata jättää huomioimatta. (Arvojakin pääset vahvistamaan ja tutkimaan myöhemmissä postauksissa, jos et tiedosta omiasi juuri nyt.)

 

Voit käyttää seuraavia harjoituksia apunasi, kun olet epävarma uusien asioiden tai ihmisten edessä

Ajattele elämäsi arvoja, sinulle tärkeitä perustuksia, joiden mukaan toimit. Onko viisaus, rehellisyys, tunnollisuus vai kenties empaattisuus tärkeä arvo sinulle?

Kun kohtaat hankalia hetkiä, etkä tiedä, mistä saada ponnistusvoimaa – toimi silloin arvojesi pohjalta. Arvojen mukaan toimiminen ei ole aina mukavaa. Pitkällä aikavälillä opit kuitenkin toimimaan merkityksellisemmin ja viisaammin. Mitä värejä sinä kuutiossasi haluat kantaa?

Alta saat työkaluja, joilla korjaat kompassin vaikeissa tilanteissa.

Harjoitus 1. Arvojeni automatka

  1. Ajattele itsesi kuskina autoon, jonka nimi on sinun rakas elämäsi. Sinun ihana auto.
  2. Valitse sitten jokin päämäärä tai tavoite.
  3. Kuskina matkalla kohti tavoitteitasi toimit reitin valitsijana ja valitset reittisi omien elämän arvojesi mukaisesti.
  4. Olet ripustanut autoosi pieniä muistitauluja arvoista, jotta pysyt oikealla tiellä. Yhdessä voisi lukea ”välittäminen perheestä” ja toisessa ”ihmisten auttaminen.”
  5. Matkalla kohti arvojesi kyytiin yrittää tulla syyllistävä itsekritiikki, joka käskee sinun vaihtaa suuntaa. (En pysty, en kykene, en kelpaa jne.) Seuraavat pyrkijät matkalle mukaan ovat lannistavat stressi, kiukku ja toisten uskomukset. (Tällainen voi olla mikä tahansa arkinenkin hankala tilanne.)
  6. Näiden kanssa on ymmärrettävästi vaikeaa jatkaa matkaa rauhallisesti ja suuntaa on kirkastettava aika ajoin, jotta pysyt oikealla tiellä.
  7. Voit valita, ettet anna pyrkijöiden hidastaa matkaasi etkä jää kamppailemaan turhaan ja keskeytä ajoa. Voit luottaa arvojesi autoon.
  8. Voit antaa luvan itsellesi luottaa itseesi. Sinun ei tarvitse antaa pyrkijöiden keskeyttää matkaasi. Voit valita, että pidät arvojesi mukaisen suunnan kirkkaasti mielessä ja jatkat pyrkijöistä huolimatta.

 

 

Harjoitus 2. Ajattele itseäsi kuin laatikon ulkopuolelta

Tätä mielikuvaharjoitusta voit käyttää vaikealta tuntuvan ja tulossa olevan vuorovaikutustilanteen edessä. Voit ajatella mitä tahansa vaikealta tuntuvaa tilannetta.

(Aloita sinulle helpoimmasta tilanteesta
ja etene onnistumisten myötä kohti haastavampia.)

  1. Kuvittele itsellesi haastava tilanne tulevaisuudessa. Tämä voi olla työhaastattelu, konfliktitilanne tai jokin jännittävä tapahtuma.
  2. Hyväksy kaikki tunteet, joita tilanne sinussa herättää. Tilanne voi herättää epävarmuutta, häpeää, uteliaisuutta, pelkoa ja myös iloa. Anna kaikkien tunteiden tulla, olla. Anna niiden olla kuin aaltoja. Vaikka mieleen tulisi monta ajatusta, niille ei tarvitse tehdä mitään.
  3. Keskity vain lempeästi tulevaan tilanteeseen ja arvoihisi. Valitse olla toimimatta tunteiden mukaan.
  4. Hengitä hitaasti syvään sisään ja ulos. Voit käyttää Andrew Weilin 4-7-8-tekniikkaa. (Hengitä sisään nenän kautta. Laske neljään samalla kun hengität sisäänpäin. Pidätä sitten hengitystä 7 sekunnin ajan. Uloshengitä kahdeksan sekunnin ajan ja samalla päästä irti kaikista paineista, stressistä ja ahdistuksesta. Tämä tuntuu vapauttavalta ja auttaa sinua keskittymään.)
  5. Tarkkaile sitten itseäsi kuin ulkopuolisen silmin haastavassa tilanteessa. Tarkastele ja havainnoi mitä tunteita mielessäsi liikkuu.
  6. Havaitse, että kaikki tunteesi ja ajatuksesi ovat ja liikkuvat. Ne muuttuvat koko ajan – liikkuvat kuin aallokko meressä.
  7. Jos toisit oman elämäsi arvoja tulevaan tilanteeseen, kuinka toimisit arvojesi pohjalta? Silloinkin, kun tunteiden aallokko jatkaa liikkumistaan.
  8. Mikä olisi viisainta tulevassa tilanteessa?
  9. Voisitko toimia arvostavasti ja kärsivällisesti, mutta silti arvojesi mukaisesti?
  10. Kohtaa sitten rohkeasti tilanne ja henkilö ja toimi viisaasti ja arvojesi mukaan.
  11. Onnistuessasi voit siirtyä haastavampaan tilanteeseen.
  12. Opit pikkuhiljaa
    toimimaan arvojesi, etkä hetkellisten tunteiden pohjalta – merkityksellisemmin.
  13. Toista tätä ajan kanssa, lempeällä kärsivällisyydellä ja arvojasi vaalien. Muista kiittää itseäsi.

Mitä ajattelet? Kirkastuivatko suuntaviivat? Haluaisitko oppia lisää? Millainen on juuri sinun arvojen automatka?

 

♡ Veera

Vastaa