Kategoriat
Erityisherkkyys

Erityisherkät ja psykoterapia – mistä eniten apua ja kuinka löydät hyvän ja sopivan terapeutin?

Oletko miettinyt, että kaipaisit apua sisäisen työn aloittamiseen? Ajatusten jäsentämiseen selkeyttä ja tukea? Terapeutin joka luo turvallisen tilan lempeällä lämmöllä?

En olekaan nimittäin tavannut vielä yhtäkään erityisherkkää, (itseni mukaan lukien), jolla ei olisi kestänyt aikaa päästä kiinni piirteensä hienouksiin ja oppia itsestään mahdollisimman paljon. Taito löytää tasapaino hienovaraisten esteiden tieltä ottaa aikansa ja vaatii kokeilua.

Suosittelenkin, että

  • Otat mahdollisimman paljon selvää piirteestäsi ennen terapian aloittamista
  • Annat itsellesi aikaa sulatella piirrettäsi. Se on kuin upea instrumentti, joka kaipaa taitavan soittajan ja sitä tulee osata kohdella kunnioittavasti
  • Keskustelet ammattilaisen kanssa, joka ymmärtää erityisherkkyyttä
  • Olet yhteydessä kaltaisiisi
  • Tutustut eri terapiasuuntauksiin

Anna itsellesi aikaa ja nauti myös tutkimusmatkasta. On aika upeaa, kun ymmärtää, mistä kaikki ennen niin kummallinen on johtunut ja kaikki aiempi alkaa oppimisen myötä tuntumaan luonnolliselta ja selkeältä. Omalta itseltä.

Psykoterapia onkin kuin luotu erityisherkille alustaksi tutustua itseen, hengellisyyteen, elämän suuriin kysymyksiin ja oman sisäisen vahvuuden ammentamiseen. On kuitenkin hyvä huomioida pari seikkaa, ennen kuin lähtee terapeutin pakeille…

Erityisherkkyys ja lapsuuden uudelleentulkinta

Koska psykoterapia on vaikuttavaa ja erityisherkkä kaipaa oikeanlaista kohtelua, tutkitaan seuraavaksi hieman lapsuuden painoarvoa nykyisiin sisäisiin haavoihisi…

Kenenkään lapsuus ei ole ainut elämän aikajana, joka määrittää, millaista on muiden ikäkausien puoliskot elämänlaadultaan. Onneksi. Tottakai varhaiset kokemukset vaikuttavat kaikkiin, mutta erityisen paljon ne vaikuttavat sinuun erityisherkkänä ihmisenä.

Ja vielä enemmän, jos et ole saanut tukea piirteesi kanssa lapsena. Hanki sitä sellaiselta, joka ymmärtää erityisherkkyyttä. On sekä terapeutin, että sinun etu, kun keskustellaan oikeista asioista ja erityisherkkyys otetaan huomioon.

Moni terapeutti tekee suuria virheitä, kun erityisherkkyyden piirrettä käsitellään jonain aivan muuna kuin se on. Sitä sekoitetaan edelleenkin lapsuudesta kumpuaviin oireisiin, selviytymiskeinoihin, ahdistuneisuuteen, dissosiaatioon ja ujouteen, vaikka metsään mennään.

Kun peruspilarit herkkyyden kanssa saavat kunnon kasvualustan, terapiassa voidaan käsitellä uudelleen tulkiten elämää syvemmin herkkyyden valossa sekä nähdä väärinymmärryksiä ja väärinkäsiteltyä erityisherkkyyttä lapsuudessa. Se on erityisen tärkeää, jotta mutkat saadaan suoriksi aiemman elämäsi osalta.

Alat oppia herkkyydestäsi yhä enemmän ja huomaat, kuinka paljon se elämässäsi vaikuttaa. Ennen kaikkea, kuinka paljon se sinulle nyt antaa.

Jos sinusta tuntuu siltä, että kaipaat apua lapsuutesi haavojen työstämiseen, saat hankkia sitä. Jokaisen lapsuus on erilainen, eikä kenelläkään ole oikeutta vähätellä sinun kokemusmaailmaasi.

Vaikka sisaruksillasi olisi erilaiset mielipiteet asioista, saat katsoa asioita omasta näkökulmastasi. Kenenkään lapsuus ei ole samanlainen. Perheen sisälläkin on hyvin erilaisia kontrastieroja. Usko siis itseesi ja kuuntele sisimpäsi sanomaa, mitä tulee psyyken haavojen hoitamiseen.

Erityisherkkyyden synnynnäisyys vaikuttaa kaikkeen, kuinka asiat koet ja olet kokenut. Se, että näet asiat luotettavan ja turvallisen erityisherkkyyden tuntijan kanssa aivan eri näkökulmasta on erittäin parantavaa ja lisää valtavasti itsearvostustasi.

Mutta jos perhetaustasi on ollut hyvin häiriintynyt..

Ole kärsivällinen itsesi kanssa

Vaikutukset ovat pitkäkestoisia ja toipuminen vie aikansa. Se ei etene suoraviivaisesti vaan ennemminkin spiraalin lailla. Parantuminen ja eheytyminen tapahtuu usein eri tavalla kuin muilla, sillä erityisherkkyys on erilaista.

Ja jos lapsuutesi on ollut turvaton, todennäköisesti hyödyt silloisista selviytymiskeinostasi nyt. Siksi on tärkeää, että terapeuttisi ymmärtää herkkyyttäsi. Se vaikuttaa toipumiseen eri tavoin ja psyyken vahvistamiseen.

Erityisherkkyyden mielikuvitus ja sisäinen maailma ovat vahvuuksia, jotka ovat kehittyneet usein vieläkin syvemmiksi erityisherkillä kuin muilla lapsuudessa. Tästä syystä vahingollisissa olosuhteista selvinneillä erityisherkillä on myös todella suuret henkiset ja sisäiset voimavarat. Niitä kannattaa hyödyntää. Ne ovat vahvuuksiasi nyt.

Lue myös: Mitä ihmeen turvarasioita? Luovuus ja sisäinen maailmasi ovat kanava niiden löytämiseksi

Lapsuudestasi ja aiemmasta elämästäsi hyödyllisiä ylös kirjattavia ja pohdittavia asioita sinulle terapiaan ovat:

  • Kiintymyssuhteesi malli (Onko se ristiriitainen, turvallinen vai välttelevä?)
  • Lapsuutesi tapahtumien merkitys (millaisia ovat olleet sinua muokanneet merkittävät kokemukset, millaisia tunteita ne ovat herättäneet, miten näet asiat jos saisit tukea erityisherkältä niihin nyt?)
  • Millainen nuoruus sinulla on ollut (Kuinka erityisherkkyys on vaikuttanut sinuun, valintoihisi, ihmissuhteisiin?)
  • Mitä olet oppinut ja perinyt vanhemmiltasi ja oletko saanut tukea erityisherkkyyteesi
  • Sisäiseen lapseesi tutustuminen ja sen eheyttäminen (Voit tehdä sen Sisäinen lapsi -blogisarjani avulla täällä.)

Edellisten läpikäyminen antaa sinulle todella hyvän pohjan ja pääset selvittämään juuri oikeita asioita. Juuri sillä tavalla kuin itse parhaaksi koet.

Intuitiosi on myös voimasi ja oiva kompassi terapiaprosessissa

Jokainen erityisherkkä omaa intuition, joka on terävä ja auttaa näkemään ja oivaltamaan asioita usein myös niin, ettei oikeille vastauksille löydy selitystä. Se on kokemusperäistä tietoa, joka osuu oikeaan. Tunnistatkin varmasti tällaisia tilanteita elämästäsi.

Ja intuitiostasi on sinulle hyötyä, kun mietit asioita, joita haluat piiloistasi kaivaa esiin ja työstää ja hoitaa.

Intuitio auttaa myös havaitsemaan sisäisen prosessisi etenemistä, sillä tiedät, koska käsitellä syvemmältä asioita ja koska on aika keventää. Se sujuu sinulta luonnostaan ja on etusi psykoterapiassa.

Muista, että terapeutin on aina kuljettava ehdoillasi tässä suhteessa. Terapeutti ei saa painostaa sinua, eikä hän saa olla terapian keskiössä.

Hyvä terapeutti onkin tavoitteellinen, kouluttaa jatkuvasti itseään, on nöyrä ja hänen kanssaan yhteistyö tuntuu turvalliselta.

Ennen kaikkea hyvä terapeutti ottaa kasvuna matkasi myös itsensä kanssa. Onnistunut terapia onkin antoisa, syvällinen, viisauteen ja eheyteen johtava matka.

Seuraavilla vinkeillä säästät aikaa. Ota terapeutin etsiminen haasteena ja prosessina, jolloin löydät ammattilaisen ja säästät rahojasi.

  1. Huomioi, että päätös on yksi suurimmista ja vaikuttaa elämääsi todella paljon. Muista, että terapeuteilla on koulutuksen, persoonallisuuden, menetelmien ja etiikan kannalta paljon eroja. Aivan eri tavalla kuin lääkäreillä, hammaslääkäreillä tai muilla ammattilaisilla. Tapaa useampia, älä valitse ensimmäistä, ellei hän todella ole helmi.
  2. Tarkista terapeutin KELA-pätevyys. Ihmettelen suuresti, jos sitä ei ole.
  3. Pyydä suosituksia läheisiltä ja luotettavilta ammattilaisilta. Keskity siihen, millaista heidän luonaan käyminen on ollut. Älä käytä samaa, jota mahdollisesti kumppanisi käyttää.
  4. Jos sinulla on mielessä suuntaus, johon haluat, ota yhteyttä kouluttajapsykoterapeuttiin.
  5. Varaa tutustumiskäyntejä useammalle terapeutille. Mieti matkan etäisyyttä tai etäkäyntien mahdollisuutta. Luota terapeuttiin, joka kuulostelee sinulta kuinka yhteistyönne sujuu. Sinun ei tarvitse käydä sellaisella, jolla kävisit vain velvollisuudesta.
  6. Avaa ainakin yhtä vaikeaa aihetta ensimmäisellä kerralla, jotta saat kiinni siitä, onko tapaamisella tarjota eheyttäviä oivalluksia.
  7. Ota esiin erityisherkkyytesi. Arvostaako terapeutti sitä? Kyse on valtavan tärkeästä asiasta.
  8. Kuulostele tunteitasi tapaamisen jälkeen. Jäikö sinulle hyvä olo? Oliko terapeutti myötätuntoinen?
  9. Älä ota terapeuttia, joka painostaa sinua tai tunnet, että hänen tarpeet ovat terapian keskiössä etkä sinä.
  10. Anna tunteidesi laskeutua ja jäsentyä tapaamisten jälkeen. Varaa useampi tapaaminen hyvältä tuntuvalle ja sitoudu.

Niin ja tietysti, on myös monta tapaa kohdata itsensä…

Terapian eri muodot ja kohtaaminen

Terapiaa on saatavilla niin yksilö kuin ryhmäterapianakin. Niin pitkä kuin lyhytaikaisenakin. Se, mikä sopii sinulle parhaiten on aina yksilöllistä ja riippuu täysin tilanteestasi.

Oli suuntaus mikä tahansa, vaikuttavimmaksi on todettu terapeutin ja asiakkaan välinen yhteistyö. Jokainen terapia vaatii kuitenkin sen, että prosessille antautuu.

Terapeutti on peilisi ja turvallinen rinnallakulkijasi. Kasvutyö ei ole aina mukavaa, se saattaa tehdä hyvinkin kipeää, mutta erityisherkkä on kuin luotu sisäisten prosessien työstämiseen, joten sinulla on etumatkaa verrattuna enemmistöön. Ennen kaikkea koet olevasi kuin kotonasi hyvän terapeutin kanssa! Taitava terapeutti rakentaa yksilöllisen terapian sinulle ja se helpottaa. Se tuntuu turvalliselta.

Syvempää vai pinnallisempaa?

Terapiasuuntauksia on laaja kirjo ja niiden lähestymistapa vaikuttaa siihen, kuinka terapia rakentuu ja millä tavalla se asiakasta helpottaa. Käyn seuraavaksi lyhyesti läpi osan erilaisista suuntauksista (tässä ei kuitenkaan ole kaikki….)

Kognitiivinen psykoterapia sisältää itsessään jo useita psykoterapiamuotoja. Niillä on yhteiset juuret, mutta painotukset ja työskentelytavat vaihtelevat.

  • Terapiassa tehdään yhdessä tavoitteet, joita voivat olla esimerkiksi haittaa tuovat ajatukset ja uskomukset ja niiden kautta syntyvät vaikeat tunteet.
  • Terapiassa harjoitellaan erilaisia käyttäytymismuotoja, toimintatapoja ja esimerkiksi altistamista peloille.
  • Kognitiivinen psykoterapia on hyvin tehokasta. Kun löytyy vielä hyvin empaattinen ja ihmisläheinen terapeutti, en näe suuntausta liian kovana erityisherkillekään.

Psykoanalyyttisessä terapiassa keskitytään tulemaan tietoiseksi tavoista kokea asioita, jolloin omaa maailmaa ristiriidaisuudesta ja ahdistuksesta huolimatta opitaan tulkitsemaan.

  • Silloin on mahdollisuus tehdä tietoisemmin valintoja – kuinka haluaa elää elämäänsä.
  • Terapiassa pyritään pidemmän tähtäimen kestävään lopputulokseen omien varjojen läpikahlauksen kautta.
  • Tiedostamattoman oppiminen on kuin syvään sukeltamista, mutta erittäin parantavaa.
  • Psykoanalyyttinen terapia ei ole kuitenkaan parhain suuntaus traumoista ja traumojen oireista kärsiville, ellei terapeutilla ole myös traumakoulutusta. Kannattaa tarkistaa asia.

Psykoanalyysi käsittelee ihmisen mielen tiedostamatonta osaa, eli piilotajuntaa. Ihmisen mielessä on paljon tiedostamattomia ajatuksia ja torjuttuja tunteita, jotka vaikuttavat ihmisen käytökseen, ajatteluun ja mielialaan.

  • Varjoista kumpuavat tietoiseen mieleen tulevat ajatukset ja sisältö tulkitaan terapiassa empaattisesti.
  • Psykoanalyysi on hyvin tiheää käyntiväleiltään.
  • Jungin menetelmiin pohjautuva terapia on kuin luotu erityisherkille.
  • Tämänkin kohdalla on kuitenkin hyvä huomioida traumat ja se, että terapeutilla on pätevyys niiden käsittelyyn.

Integratiivisella psykoterapialla tarkoitetaan psykoterapiaa, joka yhdistää teoriaa ja menetelmiä useista eri psykoterapiasuuntauksista.

  • Työskentelytavat vaihtelevat myös paljon terapeutin mukaan.
  • Keskeistä on tarkastella vaikeuksia eri näkökulmista tai/ja valita pulmiin sopivin tarkastelukulma.
  • Teorioiden pohjalta pyritään löytämään yksilöllinen työtapa. Aikamoinen maailma ilman rajoja!

Kriisi- ja traumapsykoterapia ovat terapiamuotoja, jotka on erityisesti kehitetty tukemaan traumaattisten tapahtumien käsittelyä ja hoitoa. 

  • Kriisiterapiassa keskitytään yksittäiseen traumaattiseen tapahtumaan.
  • Traumaterapia on laaja-alaisempaa ja keskittyy asiakkaan kokemaan ja muistamaan traumaattiseen tapahtumaan.
  • Psykoterapiassa vahvistetaan hallintaa, toimintakykyä ja selviytymistä ja autetaan kohtaamaan ja prosessoimaan traumaa koskevat muistot, jotta ne integroituvat yksilön elämänhistoriaan siedettävinä muistoina ja kokemuksille voidaan löytää jokin merkitys.
  • Traumaterapiaa on saatavilla etänä ympäri Suomen, jos läheltä ei löydy traumaterapeuttia.
  • Tutustu lisää täällä.

Ratkaisukeskeinen psykoterapia on terapiaa, jossa korostuu nykyisyyden ja tulevaisuuden käsittely menneisyyden sijaan.

  • Siinä siirretään näkökulmaa pois ongelmista ja vaikeuksista siihen, mikä nykytilanteessa toimii.
  • Keskitytään tulevaisuuden tavoitteisiin ja voidaan yhdistää harjoituksia myös muista suuntauksista.
  • Terapia voi sisältää kotitehtäviä.
  • Ratkaisukeskeisyys on suuntauksena toimiva, mutta pintapuolinen.
  • Riippuen tilanteestasi, suosittelen pohtimaan syvällisempää, jos haluat ammentaa erityisherkkyydestäsi kaiken irti.

Kuvataidepsykoterapia on psykoterapiaa, jossa on mahdollista ilmaista itseään sekä sanallisesti että kuvallisesti erilaisten tarjolla olevien taidemateriaalien avulla.

  • Terapia on luovaa ja taiteellinen työskentely tukee kasvua ja kehitystä.

Kognitiivis-analyyttinen psykoterapia keskittyy ensimmäisillä käynneillä tutkimaan elämäntilannetta ja

  • sen pohjalta KAT-terapeutti jakaa, miten hahmottaa ongelmaa.
  • Hahmotelman pohjalta luodaan yhteinen näkemys haasteiden luonteesta ja sovitaan terapiajakson kestosta ja työskentelytavoista.
  • Jakson lopussa arvioidaan, onko tavoitteet saavutettu.

Kognitiivinen käyttäytymisterapia on päämäärätietoista terapiaa, jossa

  • tutkitaan, kuinka ajatukset, tunteet ja käyttäytyminen nivoutuu yhteen.
  • Siellä tuetaan ratkaisuja ja ehkäistään ongelmia ylläpitäviä toimintatapoja.
  • Harjoitellaan erilaisia taitoja ja menetelmiä.

Hot eli hyväksymis- ja omistautumisterapia on kognitiivisen käyttäytymisterapian suuntaukseen perustuva terapeuttinen menetelmä.

  • Terapian tavoite on lisätä arvojen mukaista merkityksellistä elämää sekä psykologista joustavuutta eli resilienssiä.
  • Terapiaan kuuluu muun muassa mindfulnessin eli tietoisuustaitojen harjoittelua epämiellyttävien ajatusten ja tunteiden hallinnan tueksi.

Psykodynaaminen psykoterapia perustuu siihen, että menneisyys vaikuttaa ihmisen nykyiseen kokemusmaailmaan.

  • Terapiassa huomio on ennen kaikkea lapsuudessa ja varhaislapsuuden kokemuksissa.
  • Psykodynaaminen psykoterapia katsoo monien psyykkisten voimien olevan tiedostamattomia.
  • Psykodynaamisessa psykoterapiassa pyritään ymmärtämään ja selvittämään niitä tiedostamattomia tekijöitä ja voimia, jotka vaikeuttavat psyykkistä elämää.
  • Tämäkin on suuntaus, jota ei suositella trauman kokeneille, ellei terapeutti ole pätevä myös niiden käsittelyyn.

Jokainen muoto ja suuntaus pyrkii helpottamaan oloa ja elämää. Menetelmästä ja sen valinnasta voi keskustella vielä erikseen psykiatrin ja psykologin kanssa. Lisää tietoa erilaisista suuntauksista löydät myös luotettavilta nettisivuilta. Mutta..

Kuuntele sisintäsi

Paras terapeutti voi olla ihminen, jolla on monen eri suuntauksen koulutus. Itse asiassa väitän, että he ovat parhaita. Terapia on eheyttävää ja johtaa viisauteen kaikesta kivustaankin huolimatta. Tunnekipua ei tarvitse pelätä, eikä jännittää. Ennen kaikkea terapia on maaperä, jolla erityisherkällä on mahdollisuus olla kuin kotonaan.

Prosessi on ennen kaikkea tie, jolla laajentua ihmisenä ja löytää itsensä. Kokea vapautta ja päästää irti kaikesta siitä, joka on pidätellyt.

Anna terapialle ja itsellesi aikaa. Se on sen arvoista. Sinulla on jotain sellaista, mitä muut eivät kykene ei erityisherkkinä käsittämään.

Millaisia kysymyksiä sinulle nousee terapiasta? Mikä mietityttää ja pohdituttaa? Kuinka voisin auttaa sinua juuri nyt? 😊🙏

Voit muuten tutustua myös sarjan kaikkiin aikaisempiin julkaisuihin täältä. Ennen kaikkea toivon, että saat viritettyä soittimesi niin upeaksi kuin se vaan voi olla 😊

Opastajanasi ja tukena sinulle,

💜 Veera

Instagram veerajahn
Facebook Eheyden lähde
[email protected]

Vastaa